PRAVILNIK
O
ZAŠTITI NA RADU PRI UTOVARU I ISTOVARU TERETA
(NN
br.49/86)
I.
OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovim
pravilnikom propisuju se pravila zaštite na radu pri utovaru i istovaru tereta
u transportna sredstva cestovnog, željezničkog, pomorskog, riječnog i
zračnog prometa.
Ovim
pravilnikom propisuju se i pravila zaštite na radu koja se primjenjuju pri
utovaru i istovaru tereta u radnim prostorijama i prostorima izvan radnih
prostorija.
Članak
2.
Pravila
zaštite na radu propisana ovim pravilnikom dužne su primjenjivati organizacije
koje projektiraju i izrađuju oruđa za rad za utovar i istovar tereta
kao i organizacije i poslodavci koji obavljaju poslove utovara i istovara
tereta.
Članak
3.
Pravila
zaštite na radu propisana ovim pravilnikom dužne su primjenjivati i
organizacije koje projektiraju, izgrađuju i rekonstruiraju investicione
objekte u kojima se obavljaju poslovi utovara, uskladištenja i istovara tereta.
Članak
4.
Pravila
zaštite na radu koja nisu utvrđena zakonom, ovim pravilnikom, drugim
pravilnicima, standardima i tehničkim normativima, dužne su osigurati
organizacije i poslodavci primjenom priznatih pravila zaštite na radu.
Pri
utovaru i istovaru radioaktivnih, eksplozivnih, lakozapaljivih i drugih opasnih
tvari, primjenjuju se pravila zaštite na radu koja su utvrđena posebnim
propisima.
Članak
5.
Organizacija
je dužna u skladu s odredbama Zakona o zaštiti na radu utvrditi vrste i opseg
opasnosti pri utovaru i istovaru tereta.
Na
temelju utvrđenih vrsta i opsega opasnosti, organizacija je dužna izvršiti
osposobljavanje radnika za rad na siguran način pri utovaru i istovaru
pojedinih vrsta tereta i utvrditi osobna zaštitna sredstva koja se pri
obavljanju posla moraju koristiti.
Članak
6.
Pravila
zaštite na radu koja se odnose na:
-
ispitivanje oruđa za rad s povećanim opasnostima,
-
privremena i zajednička radilišta,
-
evakuaciju i spašavanje radnika,
-
prvu pomoć i medicinsku pomoć,
-
zabranu pušenja, uživanja alkohola i drugih sredstava ovisnosti na radu,
-
isprave i evidencije,
-
dužnosti organizacije prema organima nadzora i
-
dužnosti i ovlaštenja radnika raspoređenih na poslove i radne zadatke s
posebnim ovlaštenjima i odgovornostima i unutarnji nadzor,
utvrđuje
organizacija općim aktom o zaštiti na radu prema utvrđenim vrstama i
opsegu opasnosti koje proizlaze iz poslova i zadataka u skladu s odredbama
Zakona o zaštiti na radu.
II.
PRAVILA ZAŠTITE NA RADU
1.
Zajedničke odredbe
Članak
7.
Pravila
zaštite na radu propisana Pravilnikom o zaštiti na radu za radne i pomoćne
prostorije i prostore na odgovarajući način se primjenjuju pri
utovaru i istovaru tereta u pogledu rasporeda, širine, kvalitete,
obilježavanja, označavanja i osvjetljavanja unutrašnjih i vanjskih
prometnica, utovarno-istovarnih površina te premoštenih prijelaza, platformi,
utovarno-istovarnih mostova i galerija koje se koriste za utovar i istovar
tereta.
Članak
8.
Prije
utovara i istovara tereta moraju se prethodno pregledati mjesta rada, i
otkloniti eventualni nedostaci koji bi mogli ugroziti sigurnost radnika na
radu.
Članak
9.
Na
mjestima na kojima se obavlja utovar i istovar tereta, zabranjeno je
zadržavanje osoba koje ne rade na utovaru odnosno istovaru.
Članak
10.
Utovar
i istovar tereta mora se obavljati u namjenskoj, neoštećenoj i za rad
sigurnoj ambalaži.
Članak
11.
Pri
ručnom utovaru i istovaru, težina tereta ne smije biti veća od 25 kg,
udaljenost na koju se teret prenosi ne smije biti duža od 60 m, a visina
slaganja tereta viša od 1,5 m.
Ako
se teret iz stavka 1. ovoga članka prenosi na površinama pod nagibom do
25%, udaljenost na koju se teret prenosi ne smije biti duža od 50 m, a duljina
samog nagiba ne smije biti duža od 25 m.
Članak
12.
Iznimno,
ručno prenošenje tereta može biti organizirano i tako da jedan radnik
prenosi teret težine veće od 25 kg, ali ne veće od 50 kg.
Članak
13.
Pri
ručnom utovaru i istovaru tereta u valjkastoj ambalaži (bačve, role,
bale i sl.) moraju se za utovar i istovar tereta u transportna sredstva
koristiti za valjanje tereta posebno izrađene naprave koje se moraju na
siguran način oslanjati na transportno sredstvo.
Ako
se pod skladišta ne nalazi na istoj razini s podom transportnog sredstva,
utovar i istovar tereta u valjkastoj ambalaži može se obavljati ručno samo
ako teret nije teži od 200 kg i ako je osigurana odgovarajuća kosina.
Članak
14.
Utovar
valjkastih tereta u transportno sredstvo i njihov istovar na utovarno-istovarne
površine mora se vršiti tako da se valjkasti tereti postavljaju vertikalno ili
osiguraju s posebno izrađenim klinovima koji sprečavaju njihovo pomicanje.
Tereti
iz stavka 1. ovoga članka koji sadrže otrovne i jetke tekućine,
moraju se postavljati tako da nalivni otvori budu odozgo i da je
onemogućeno prolijevanje tekućine.
Članak
15.
Ako
se utovar i istovar valjkastih tereta obavlja ručnim valjanjem tereta na
kosini, radnici se moraju nalaziti s obje strane naprave koja se koristi pri
takvom radu.
Pri
valjanju tereta iz stavka 1. ovoga članka po ravnim površinama, radnici se
moraju nalaziti iza tereta koji valjaju.
Članak
16.
Prenošenje
jetkih i nagrizajućih tekućina smještenih u staklenoj ili
sintetičkoj ambalaži težine preko 10 kg moraju obavljati dva radnika.
Članak
17.
Prije
ručnog prenošenja staklenih posuda s jetkim i nagrizajućim
tekućinama smještenih u zaštitnoj ambalaži, mora se utvrditi ispravnost
zaštitne ambalaže i njenih ručica.
Članak
18.
Zabranjeno
je prenošenje na leđima ili u naručju posuda s jetkim ili
nagrizajućim tekućinama.
Članak
19.
Bačve,
burad i sanduci s jetkim i nagrizajućim tvarima, ne smiju se prevrtati,
valjati, odnosno gurati, nego samo prenositi.
Članak
20.
Staklena
ambalaža u kojoj se nalaze jetke i nagrizajuće tekućine, mora biti
zatvorena i zaštićena oblogom od odgovarajućeg materijala, a pri
prijevozu u transportnom sredstvu mora biti osigurana od pomicanja.
Članak
21.
Ako
se prenošenje jetkih i nagrizajućih tekućina obavlja u ambalaži od
stakla, sintetičkog materijala i sl., ručice na takvoj ambalaži
moraju svojom čvrstinom odgovarati težini tereta i biti dobro
pričvršćene za ambalažu
Prenošenje
tekućine iz stavka 1. ovoga članka mora se obavljati upotrebom
kolica, nosiljke i sličnih naprava.
Na
sredstvima rada iz stavka 2. ovoga članka moraju biti predviđena
ležišta obložena mekim materijalom za smještaj ambalaže.
Članak
22.
Pri
utovaru i uskladištenju tereta različitih vrsta, mora se teret slagati
prema obliku, veličini i materijalu.
Slaganje
tereta iz stavka 1. ovoga članka obavlja se na način da se najprije
slaže teret veće težine.
Članak
23.
Komadni
teret mora biti stabilno složen.
Pri
skidanju komadnog tereta iz složaja, mora se prethodno i u toku rada
provjeravati stabilnost složaja.
Članak
24.
Pri
utovaru i istovaru rasutih tereta zabranjeno je teret potkopavati.
Radi
sprečavanja zarušavanja, manipuliranje rasutim teretom se mora obavljati odozgo
na dolje na način da se osigura prirodni nagib rasutog tereta.
Ako
se manipulacija s rasutim teretom obavlja u etažama, visina etaže ne smije biti
viša od 2 m.
Članak
25.
Utovar,
istovar i prijevoz boca s plinovima pod pritiskom, mora se obavljati na
sljedeći način:
1.
boce se ne smiju bacati i valjati;
2.
ventili punih i praznih boca moraju biti zatvoreni i zaštićeni metalnim
kapama;
3.
boce se moraju osigurati od pomicanja i međusobnog sudaranja;
4.
pune boce moraju se transportirati u ležećem položaju, osim boca s
propanom i butanom koje se moraju transportirati u stojećem položaju;
5.
boce s plinovima pod pritiskom moraju biti zaštićene od utjecaja
sunčevih zraka i drugih izvora topline.
Članak
26.
Pri
ručnom utovaru i istovaru dugih tereta (profila, cijevi, greda, trupaca,
tračnica i sl.) u transportna sredstva, ovlašteni radnik koji rukovodi
utovarom i istovarom tereta dužan je odrediti način utovara i istovara,
obavezu korištenja odgovarajućih pomoćnih sredstava (kosine, vodilica
i dr.) i broj radnika za obavljanje tih poslova.
Članak
27.
Ako
se utovar i istovar tereta obavlja u grupama radnika, organizacija je dužna
odrediti i ovlastiti radnika koji će koordinirati rad grupe.
Radnik
iz stavka 1. ovoga članka dužan je odrediti način rada, sredstva rada
i izvršiti raspored radnika u grupama prema tehnologiji utovara i istovara
pojedinih vrsta tereta.
Članak
28.
Iznimno,
tereti se mogu utovarivati, istovarivati i premještati po vodoravnoj ili kosoj
površini s nagibom do 15° pomoću cijevi, valjaka,
saonica, limenih postelja i sl. i to ručno, čekrkom ili motornim
vozilom.
Članak
29.
Mehanizirani
utovar u transportno sredstvo i istovar tereta iz transportnog sredstva
pomoću dizalice, prenosne trake, utovarivača ili sličnog
uređaja, mora se obavljati po unaprijed utvrđenoj tehnologiji rada.
Članak
30.
Visina
naslaga tereta na utovarno-istovarnim površinama pri mehaniziranom utovaru i
istovaru, mora biti u skladu s tehničkim mogućnostima mehaniziranih
sredstava rada.
Članak
31.
Zabranjeno
je pomoću dizalica i drugih mehaniziranih sredstava podizati terete zasute
zemljom, pijeskom ili drugim materijalom, odnosno terete koji su ukopani,
zalijepljeni, međusobno povezani i sl.
Članak
32.
Zabranjen
je prijevoz osoba viličarima, dizalicama, traktorima, guračima i
drugim prijevoznim i prijenosnim sredstvima osim osoba za koje je na tim
sredstvima rada osigurano dodatno sjedište.
2.
Rad s transporterima (trakasti, pužni, vijčani, pneumatski i
hidraulični)
Članak
33.
Transporteri
s trakom, grabljama, lancima i sličnim sredstvima za prenošenje tereta,
moraju se postavljati tako da s jedne njihove strane ostane slobodan prostor za
prolaz, širine najmanje 1 m.
Transporteri
s trakom širine preko 800 mm moraju imati mogućnost pristupa traci s obje
strane.
Članak
34.
Kod
pokretnih transportera s uređajem za mijenjanje kuta nagiba trake, mora
postojati uređaj za osiguranje utvrđenog položaja nagiba trake u toku
jedne radne operacije.
Transporter
iz stavka 1. ovoga članka smije se premještati samo sa spuštenom trakom u
krajnjem donjem položaju.
Zabranjeno
je premještanje pokretnih transportera za vrijeme rada.
Članak
35.
Pri
puštanju trake transportera u pogon, nije dozvoljeno traku povlačiti ili
na drugi način pomagati njeno pokretanje.
Za
vrijeme rada transportera nije dozvoljeno radnicima stajati u zoni opasnosti,
čistiti traku i valjke, niti obavljati bilo kakve popravke na
transporteru.
Članak
36.
Uključivanje
i isključivanje transportera smije obavljati samo za to određena
osoba, koja je dužna prije puštanja transportera u rad provjeriti ispravnost
transportera i da se u zoni opasnosti ne nalaze radnici.
Članak
37.
Uređaji
za uključivanje i isključivanje transportera moraju biti konstruirani
i izvedeni na prikladnim mjestima tako da omogućavaju u slučaju
opasnosti brzo zaustavljanje transportera.
Članak
38.
Stabilni
transporteri s čeličnom konstrukcijom postavljeni na vanjskim
prostorima, moraju biti zaštićeni od atmosferskog pražnjenja preko
uzemljivača.
Transporteri
iz stavka 1. ovoga članka moraju imati izvedenu vodotijesnu
električnu instalaciju.
Članak
39.
Ako
se u procesu rada pojavljuje prašina, električna instalacija na
transporterima mora biti izvedena u prahotijesnoj izvedbi.
Članak
40.
Transporteri
koji koriste električnu energiju, moraju imati zaštićenu metalnu
konstrukciju od previsokog napona dodira.
Ako
se transporteri nalaze na otvorenom prostoru, metalna konstrukcija transportera
mora biti spojena na uzemljivač gromobranske instalacije.
3.
Rad s viličarima
Članak
41.
Organizacija
je dužna općim aktom o zaštiti na radu utvrditi uvjete u pogledu dobi
života, spola, stručne sposobnosti, zdravstvenog stanja i psihičke
sposobnosti za vozače viličara, u skladu s Pravilnikom o poslovima sa
posebnim uvjetima rada.
Organizacija
je dužna zavisno o tehnologiji rada izraditi poseban program za osposobljavanje
vozača viličara na temelju utvrđenih vrsta i opsega opasnosti.
Organizacija
može program osposobljavanja vozača viličara izraditi i izvoditi sama
ili te poslove povjeriti organizacijama koje te poslove obavljaju.
Članak
42.
Viličar
se smije kretati samo po površinama čija nosivost odgovara ukupnom
opterećenju viličara s teretom.
Članak
43.
Površine
po kojima se kreću viličari moraju biti izvedene i održavane tako da
odgovaraju tehničkim karakteristikama viličara i vrsti tereta koji se
prenosi.
Članak
44.
Vozač
viličara dužan je upotrebljavati viličar prema njegovoj namjeni i na
način kojim se osigurava siguran rad.
Članak
45.
Organizacija
je dužna onemogućiti da viličarima upravljaju radnici kojima oni nisu
povjereni.
Viličari
koji se ne koriste moraju biti zaključani, a ključevi se moraju
nalaziti kod ovlaštenog radnika.
Članak
46.
Teret
koji se prenosi viličarom mora se slagati na palete ili podmetače
koji omogućavaju siguran zahvat tereta vilicom.
Pri
skidanju tereta s naslage, zahvatna vilica ne smije se silom gurati među
teret ako između redova naslaga ne postoji slobodan prostor za prolaz
vilica.
Članak
47.
Teret
na zahvatnoj vilici mora biti raspoređen ravnomjerno na oba kraka vilice i
ležati oslonjen na stražnjem dijelu nosača vilica.
Članak
48.
Teret
složen na vilici ne smije zaklanjati vidik vozaču viličara.
Ako
se prilikom prenošenja tereta ne može izbjeći zaklanjanje vidika
vozaču, osoba određena za to mora davati ugovorene znakove
vozaču pri dizanju i prenošenju tereta.
Članak
49.
Visina
tereta koji se prenosi na vilicama viličara zavisi o karakteristikama
viličara, vrsti i obliku tereta, nagibu i stanju prometnice, a mora se za
pojedine terete utvrditi tako da bude osigurana stabilnost viličara pri
prijenosu tereta.
Članak
50.
Prijenos
tereta viličarom mora se obavljati sa spuštenim vilicama koje su nagnute
prema konstrukciji viličara.
Visina
tereta iznad prometnice mora biti takva da onemogućava udaranje i
zapinjanje tereta o prometnicu.
Članak
51.
Nije
dozvoljeno viličarom izvlačenje ili guranje tereta kao ni podizanje,
spuštanje i prenošenje tereta obješenog o vilice.
Članak
52.
Organizacija
je dužna u radnoj okolini u kojoj postoji opasnost od eksplozije i požara
utvrditi uvjete pod kojima se viličari smiju koristiti.
Članak
53.
Ako
se viličar koristi po nepovoljnim vremenskim prilikama, u uvjetima niskih
temperatura, u radnoj okolini u kojoj su prisutne fizikalne i kemijske
štetnosti, noću i u drugim sličnim okolnostima, moraju se na
odgovarajući način primijeniti pravila zaštite na radu koja su ovim
pravilnikom utvrđena za traktore i utovarivače.
4.
Rad s dizalicama i autodizalicama
Članak
54.
Pri
radu na utovaru i istovaru tereta pomoću dizalica, primjenjuju se
propisana pravila zaštite na radu za odgovarajuće vrste dizalica i pravila
zaštite na radu propisana ovim pravilnikom.
Dizalice
iz stavka 1. ovoga članka smiju se koristiti samo prema namjeni i uputama
proizvođača.
Članak
55.
Sredstva
za zahvaćanje tereta moraju imati oznaku o dopuštenom opterećenju.
Teret
mora biti zahvaćen zahvatnim sredstvom na način da ne može doći
do ispadanja ili rasipanja tereta.
Članak
56.
Ako
pri prenošenju tereta nastanu oštećenja na dizalici ili njenim zahvatnim
sredstvima, odgovorna osoba dužna je obustaviti rad dok se ne otklone nastale
promjene na sredstvima rada.
Članak
57.
Ako
se dizalicom prenosi teret u ambalaži, mora ambalaža biti ispravna, imati
oznaku težine i sadržine, a po potrebi i podatke o veličini tereta.
Teret
u ambalaži mora biti učvršćen tako da se teret ne pomiče.
Članak
58.
Ako
se ambalažiraju posebni tereti različitih oblika i pomaknutih težišta,
organizacija koja vrši ambalažiranje, dužna je označiti mjesta
zahvaćanja tereta s dizalicom ili na ambalaži ugraditi elemente o koje se
zahvaća teret.
Vozač
tereta dužan je terete iz stavka 1. ovoga članka zahvaćati na
predviđeni način.
Članak
59.
Ovlašteni
radnik u organizaciji dužan je na temelju propisane tehnologije rada ili
pravila struke, ovisno o vrsti tereta, odrediti način zahvaćanja i
prenošenja tereta (užetom, mrežom, specijalnom napravom, i dr.).
Članak
60.
Pri
prenošenju tereta u ambalaži učvršćenoj pasicama, nije dozvoljeno
zahvaćati teret za pasice.
Pasice
iz stavka 1. ovoga članka moraju teret obuhvaćati tako da pri
prenošenju tereta ne može doći do pomicanja pasica.
Članak
61.
Teret
se mora zahvaćati tako da se težište tereta nalazi u okomici ispod kuke
dizalice, a daljnje prenošenje tereta može se nastaviti samo ako je teret
ovješen na dizalici zauzeo pravilan položaj i ako se ne njiše.
Članak
62.
Ako
se utovar i istovar boca s plinovima pod pritiskom obavlja dizalicama, moraju
se za prijenos boca koristiti sanduci, odgovarajuće palete ili
čelične mreže.
Članak
63.
Pri
utovaru i istovaru dugačkih tereta koji se slažu u naslage pomoću
dizalice, mora teret na krajevima biti vezan užadima radi sprečavanja
njegovog slobodnog okretanja.
Radnici
koji drže krajeve užadi moraju stajati izvan manipulativnog prostora dizalice.
Članak
64.
Radnici
koji rade na utovaru i istovaru tereta dizalicom, moraju napustiti
manipulativni prostor dizalice čim se teret podigne iznad podloge na
visinu veću od 10 cm i ne smiju ulaziti u manipulativni prostor dizalice
dok se teret ne spusti na visinu do 10 cm iznad podloge na koju se odlaže.
Članak
65.
Pri
utovaru i istovaru tereta iz kamiona, vagona i drugih prijevoznih sredstava,
radnici se moraju odmaknuti od tereta na udaljenost izvan zone opasnosti.
Ako
se teret utovaruje i istovaruje u blizini zida građevinskog objekta ili
drugih prepreka, radnici se ne smiju nalaziti između tereta i zida odnosno
drugih prepreka kako bi se onemogućilo uklještenje radnika između
tereta i prepreke.
Članak
66.
Pri
manevriranju autodizalicom u blizini električnih vodova pod naponom, krak
autodizalice mora biti postavljen tako da je isključena mogućnost
njegovog približavanja ili dodira s električnim vodovima.
Dizaličar
mora biti upoznat s dozvoljenom udaljenošću kraka dizalice od
električnih vodova.
5.
Rad s dizalima
Članak
67.
Pri
korištenju dizala primjenjuju se pravila zaštite na radu propisana Pravilnikom
o tehničkim mjerama i uvjetima za dizala, pravila zaštite na radu
propisana Pravilnikom o načinu ispitivanja određenih sredstava rada i
radne okoline te sadržaju, obliku i načinu izdavanja isprava i pravila
zaštite na radu propisana ovim pravilnikom.
Organizacija
koja koristi dizala dužna je posjedovati isprave i voditi evidencije rokova u
kojima se mora izvršiti pregled ili ispitivanje dizala u skladu s propisima o
zaštiti na radu.
Članak
68.
Pri
utovaru tereta u dizalo, teret se mora ravnomjerno rasporediti po podu dizala.
Teret
u kabini dizala mora biti osiguran od pomicanja i rušenja.
Članak
69.
Pri
utovaru i istovaru tereta zabranjeno je udaranje teretom ili vozilom o stranice
kabine dizala ili njegovu konstrukciju.
Članak
70.
Pri
utovaru i istovaru tereta pomoću viličara i drugih vozila, razina
poda dizala na katovima i površinama s koje se utovaruje ili istovaruje teret,
mora biti u istom nivou.
Ukoliko
nije moguće osigurati točnost pristajanja kabine dizala u odnosu na
nivo površine s koje se utovaruje ili istovaruje teret, potrebno je razliku
nivoa premostiti odgovarajućom podlogom.
Točnost
pristajanja kabine dizala iz stavka 2. ovoga članka ne smije biti
veća od ±
70 mm bez obzira na opterećenje dizala.
6.
Rad s kontejnerima
Članak
71.
Teret
u kontejneru mora se razmjestiti tako da pritisak na pod i zidove bude što
ravnomjerniji.
Teret
u kontejneru mora biti osiguran od pomicanja, a između tereta i vrata
kontejnera mora se ostaviti slobodan prostor od najmanje 3 cm.
Članak
72.
Po
završenom utovaru tereta u kontejner, mora se provjeriti da li su pravilno
zatvorena vrata odnosno strane kontejnera.
Članak
73.
Prije
utovara kontejnera u transportno sredstvo mora se provjeriti ispravnost
kontejnera.
Ako
se provjerom utvrdi da kontejner nije ispravan ili na njemu postoje
oštećenja na stranicama ili vratima, ne smije se pristupiti utovaru
kontejnera u transportno sredstvo.
Članak
74.
Utovar
i istovar kontejnera obavlja se mehaniziranim sredstvima rada namijenjenim za
utovar i istovar kontejnera.
Ako
se utovar i istovar kontejnera ne obavlja upotrebom sredstava rada iz stavka 1.
ovoga članka, radniku koji obavlja vezivanje kontejnera mora se osigurati
siguran pristup na kontejner pomoću ljestava ili drugih pomoćnih
sredstava.
7.
Rad traktora s prikolicom
Članak
75.
Pri
utovaru i istovaru tereta u traktorske prikolice primjenjuju se pravila zaštite
na radu propisane ovim pravilnikom u poglavlju »10.
Utovar i istovar tereta u teretna motorna vozila «.
Članak
76.
Traktor
s prikolicom mora se za utovar, istovar i prijevoz tereta upotrebljavati prema
uputstvu proizvođača u pogledu namjene, dopuštene vučne sile
traktora i dopuštene nosivosti prikolice.
Traktor
s prikolicom smije se koristiti na terenu pod nagibom prema uputama
proizvođača traktora i u ovisnosti o visini težišta tereta na
prikolici.
Članak
77.
Vožnja
i okretanje traktora s prikolicom na terenu pod nagibom smije se obavljati samo
ako su poduzete mjere da ne dođe do prevrtanja traktora ili prikolice.
Članak
78.
Ako
se traktor s prikolicom koristi za utovar, istovar i prijevoz tereta po
nepovoljnim vremenskim prilikama, mora imati ugrađenu kabinu za zaštitu
vozača os vremenskih nepogoda.
Kabina
iz stavka 1. ovoga članka mora imati ugrađena sigurnosna stakla na
vjetrobranu i prozorima, a vjetrobransko staklo mora imati ugrađen
brisač.
Članak
79.
Ako
se traktor s prikolicom koristi za utovar, istovar i prijevoz tereta u uvjetima
niskih temperatura nižih od 273 °K (0°C),
kabina traktora mora imati uređaj za zagrijavanje.
Članak
80.
Traktor
s kabinom koja je predviđena za skidanje, mora imati uređaj za lako
namještanje i skidanje kabine.
Za
sigurno ulaženje i izlaženje vozača iz kabine traktora, moraju biti
izvedene stepenice s rukohvatom.
Članak
81.
Traktor
mora imati ispravnu radnu i parkirnu kočnicu i pokazivače pravca.
Za
rad noću na prednjem dijelu traktora moraju biti ugrađena dva glavna
fara s oborenim i pozicionim svjetlom, a na stražnjem dijelu ugrađena
poziciona i stop svjetla.
Prikolica
traktora mora imati parkirnu kočnicu i pokazivače pravca i stop
svjetlo, a za rad noću poziciono svjetlo.
Članak
82.
Prije
pokretanja traktora vozač je dužan provjeriti da se nitko ne nalazi u zoni
opasnosti ispred, iza ili između traktora i prikolice.
Članak
83.
Vozaču
traktora zabranjena je vožnja radnika na traktoru ili prikolici ako za tu
namjenu nisu ugrađena sjedišta ili posebna mjesta za prijevoz radnika koji
rade na utovaru i istovaru tereta.
Članak
84.
Brzina
vožnje traktora s prikolicom mora biti prilagođena veličini i obliku
tereta koji se prevozi te stanju prometne površine ili puta po kome se traktor
kreće.
Kod
vožnje traktorom nije dopušteno naglo kočenje i mijenjanje smjera vožnje.
8.
Rad s utovarivačima
Članak
85.
Utovarivači
kao samohodni strojevi koji se kreću na kotačima ili gusjenicama a
služe za utovar rasutih i drugih tereta u prijevozna sredstva, moraju se
koristiti prema njihovoj namjeni i tehničkom uputstvu
proizvođača a naročito u pogledu dopuštene nosivosti i
dopuštenog kuta nagiba terena po kome se kreću.
Članak
86.
Utovarivač
mora biti tako izveden i opremljen zaštitnim napravama da pokretni,
rotirajući i drugi dijelovi za vrijeme rada ne ugrožavaju rukovatelja.
Članak
87.
Sjedalo
vozača mora biti izvedeno tako da:
-
osigurava takav položaj vozača da su mu pristupačne sve komande za
lako i sigurno upravljanje i nesmetan vidik na sve strane;
-
onemogući ispadanje vozača na neravninama i pri naglom okretanju,
-
omogući ugodan položaj tijela i podešavanje prema visini i tjelesnoj
težini vozača;
-
svojom konstrukcijom (tapeciranjem, ugradnjom opruga i amortizera) otklanja
nepovoljno djelovanje potresa i udaraca do kojih dolazi pri radu i za vrijeme
vožnje.
Članak
88.
Na
utovarivaču moraju biti ugrađene stepenice ili nogostup s rukohvatom
za penjanje odnosno silaženje s upravljačkog mjesta.
Članak
89.
Za
zaštitu rukovatelja od vremenskih nepogoda i prašine, utovarivač mora
imati kabinu iz koje je omogućena dobra vidljivost na sve strane.
Prozori
na kabini moraju biti izvedeni od sigurnosnog stakla s brisačima
vjetrobrana.
Utovarivač
mora biti opremljen zvučnim signalom.
Ako
se rad obavlja noću, utovarivač mora biti opskrbljen rasvjetnim
tijelima za osvjetljavanje radnog prostora prolaza kojima se kreće.
Članak
90.
Ako
se utovar i istovar tereta utovarivačem obavlja iznad glave vozača,
mora utovarivač imati čvrsti pokrov iznad sjedišta vozača koji
potpuno zaštićuje mjesto rukovatelja i uređaje na utovarivaču od
slučajnog pada tereta.
Članak
91.
Pri
utovaru tereta utovarivačem, mora se za to koristiti odgovarajuće
ispravno zahvatno sredstvo (kabao, grabilica i sl. u ovisnosti o vrsti tereta).
Teret
se mora zahvatiti i prenositi tako, da zahvaćeni teret ne pada sa
zahvatnog sredstva i ne ugrožava rukovatelja utovarivača i ostale radnike
na radu.
Članak
92.
U
manevarskom prostoru utovarivača ne smiju se nalaziti radnici ni drugo
osoblje.
Članak
93.
Prije
početka rada s utovarivačem, rukovatelj mora provjeriti ispravnost
uređaja za podizanje i prijenos tereta u neopterećenom stanju
podizanjem i spuštanjem zahvatnog sredstva.
Početak
rada s utovarivačem, rukovatelj mora označiti zvučnim signalom
radi upozorenja prisutnim radnicima.
Članak
94.
Za
vrijeme prekida rada s utovarivačem, rukovatelj mora spustiti zahvatno
sredstvo (kabao, grabilicu i sl.) na zemlju, isključiti rad motora,
osigurati utovarivač od pokretanja i zaključati kabinu
utovarivača.
9.
Utovar i istovar tereta u prijevozna sredstva cestovnog, željezničkog,
pomorskog, riječnog i zračnog prometa
Članak
95.
Pod
radom na utovaru i istovaru tereta podrazumijeva se, u smislu ovoga pravilnika,
ručni, polumehanizirani i mehanizirani utovar i istovar tereta u
prijevozna sredstva cestovnog, željezničkog, pomorskog,
riječnog i zračnog prometa (u daljnjem tekstu: prijevozno sredstvo).
Članak
96.
Prije
početka utovara tereta u prijevozno sredstvo i istovara tereta iz
prijevoznog sredstva, moraju se poduzeti sve potrebne radnje kojima se
sprečava da se prijevozno sredstvo pomiče s mjesta na kome je
zaustavljeno odnosno privezano.
Članak
97.
Prije
početka utovara tereta u prijevozno sredstvo i istovara tereta iz
prijevoznog sredstva, odgovorna osoba mora ovisno o vrsti tereta poduzeti
sljedeće mjere za siguran rad:
1.
osigurati ispravnost tovarnih površina (ispravnost poda, podloge i površine,
odstranjenost ostataka tereta i dijelova ambalaže i sl.);
2.
osigurati dobru osvijetljenost radnog prostora;
3.
osigurati dobro provjetravanje radnog prostora;
4.
zaustaviti rad pogonskog motora prijevoznog sredstva radi otklanjanja buke,
vibracija i zagađenosti zraka ispušnim plinovima;
5.
zabraniti opskrbljivanje prijevoznog sredstva gorivom za vrijeme utovara i
istovara tereta;
6.
zabraniti popravak bilo kojih dijelova prijevoznog sredstva za vrijeme utovara
i istovara tereta osim na brodovima gdje je taj prostor izdvojen od površina i
prostora za utovar i istovar tereta;
7.
provjeriti ispravnost položaja i stabilnost tereta;
8.
spriječiti pušenje, zavarivanje i bilo koje druge radnje koje bi mogle
izazvati požar ili eksploziju ako se obavlja utovar i istovar lakozapaljivih i
eksplozivnih tereta.
Članak
98.
Prijevozna
i prijenosna sredstva pogonjena motorima s unutrašnjim sagorijevanjem, ne smiju
se upotrebljavati u zatvorenim vagonima i sličnim prostorima, ukoliko nije
osigurano provjetravanje tih prostorija.
Članak
99.
Provjetravanje
zatvorenih skladišta i brodskih skladišta mora se osigurati prirodnim ili
umjetnim putem tako, da se postignu uvjeti rada propisani pravilima zaštite na
radu.
Članak
100.
Prije
početka utovara i istovara tereta, mora se utvrditi da nije došlo do
kvarenja i zagađenja tereta.
Nije
dozvoljeno radnicima koji rade na utovaru i istovaru tereta obavljati poslove s
teretom na kojemu su nastale promjene koje mogu ugrožavati život ili zdravlje
radnika.
S
teretom iz stavka 2. ovoga članka mora se postupati na način
utvrđen posebnim propisima ili prema posebnoj uputi organizacije koja
obavlja poslove utovara i istovara tereta.
Članak
101.
Upotreba
mehaniziranih sredstava za utovar i istovar tereta u zatvorenim skladištima,
vagonima, sanducima kamiona, brodskim skladištima i drugim transportnim
sredstvima je dozvoljena samo uz uvjet ako slobodan manevarski prostor
omogućava nesmetanu upotrebu mehaniziranih sredstava.
Slobodnim
manevarskim prostorom iz stavka 1. ovoga članka smatra se prostor koji
omogućava nesmetan prolaz i rad mehaniziranog sredstva.
Prolaz
iz stavka 2. ovoga članka mora biti sa svake strane najmanje za 0,5 m širi
mjereno od bočnih rubova gabarita mehaniziranog sredstva i tereta koji se
prenosi.
Članak
102.
Podovi
na koje se odlažu tereti moraju biti projektirani i izvedeni tako da
omogućavaju sigurno nošenje tereta bez prekoračenja dozvoljenih
progiba.
Ako
se manipulacija teretom obavlja mehaniziranim sredstvima, podovi skladišta i
transportnih sredstava na koje se odlaže teret, moraju biti izvedeni tako da
osiguravaju sigurno nošenje težine tereta i mehaniziranih sredstava bez
prekoračenja dozvoljenih progiba, nagiba ili propadanja poda.
Nosivost
podova etažnih skladišta i brodova mora biti utvrđena, a na vidljivim
mjestima mora biti označeno dopušteno opterećenje u N/m2.
Članak
103.
Ako
stabilnost uskladištenog tereta na otvorenoj površini može biti poremećena
atmosferskim utjecajima, moraju se poduzeti posebne mjere sigurnosti od rušenja
ili drugih promjena na odloženom teretu koje mogu ugroziti život ili zdravlje
radnika.
Teret
mora biti složen tako da pojedini dijelovi složenog tereta ne ulaze u prostor
određen za prolaz ili transport.
Članak
104.
Električna
instalacija na utovarno-istovarnim površinama mora biti projektirana i izvedena
tako da omogućuje nesmetanu manipulaciju teretom i upotrebu transportnih i
prijenosnih sredstava i da ne ugrožava osobe na radu.
Rasvjeta
mora biti postavljena tako da osigurava dobru osvijetljenost radnih površina,
prolaza, upozorenja, oznaka i uputa.
Članak
105.
Teret
u skladištu mora biti uskladišten tako da omogućava nesmetan pristup do
električnih uređaja, naprava i rasvjetnih tijela, vatrogasnih
uređaja i drugih sredstava za gašenje požara.
Visina
naslaga tereta mora se odrediti u ovisnosti o dopuštenoj nosivosti površine
poda, vrste i čvrstoće ambalaže i ambalažnih pasica, te obliku
tereta.
10.
Utovar i istovar tereta u teretna motorna vozila
Članak
106.
Vozači
i prateće osoblje raspoređeno na vozilima za prijevoz tereta moraju
ispunjavati uvjete za obavljanje poslova s posebnim uvjetima rada
utvrđenim propisima zaštite na radu i posebnim propisima o sigurnosti i
prijevozu u cestovnom prometu.
Osoblje
iz stavka 1. ovoga članka mora biti osposobljeno za rad na siguran
način na temelju utvrđenih vrsta i opsega opasnosti koje proizlaze iz
vrsta tereta i namjene teretnih motornih vozila za prijevoz klasičnih i
specijalnih tereta.
Članak
107.
Radnici
koji se raspoređuju na motorna vozila radi obavljanja poslova utovara,
pretovara i istovara, moraju biti prethodno upoznati s načinom rada,
opasnostima i mjerama zaštite na radu.
Pomoćni
radnici, signalisti, vezači tereta i drugi koji se raspoređuju na
specijalna motorna vozila, moraju biti prethodno osposobljeni za obavljanje
određenog pomoćnog posla na takvim vozilima, te upoznati s
opasnostima i mjerama zaštite na radu.
Članak
108.
U
pravilu, kretanje vozila na utovarno-istovarnim površinama, prilazima takvim
površinama i prometnicama, treba biti jednosmjerno.
Ako
na površinama iz stavka 1. ovoga članka nije moguće osigurati
jednosmjerno kretanje vozila, širina prometnice mora biti takva da osigurava
dvosmjerno kretanje vozila.
Brzina
kretanja vozila na površinama iz stavaka 1. i 2. ovoga članka ne smije
biti veća od 10 km na sat, a u zatvorenim skladištima ne smije biti
veća od 5 km na sat.
Članak
109.
Na
utovarno-istovarnim površinama, prilazima takvim površinama i prometnicama
unutar kruga organizacije, moraju biti postavljene odgovarajuće oznake i
prometni znakovi.
Članak
110.
Ako
se na utovarno-istovarnim površinama, prilazima takvim površinama i
prometnicama vozilo kreće unatrag, manevar se treba obavljati uz
pomoć druge osobe koja se nalazi izvan vozila i koja vozaču daje
određene ugovorene znakove.
Članak
111.
Na
utovarno-istovarnim površinama, razmak između vozila koja stoje u koloni
ne smije biti manji od 1 m, a razmak između vozila koja stoje jedno uz
drugo ne smije biti manji os 1,5 m.
Članak
112.
Prije
početka utovara tereta u vozilo i istovara tereta iz vozila, vozač je
dužan osigurati vozilo od pokretanja za vrijeme utovara ili istovara tereta.
Članak
113.
Ako
se teret utovaruje ili istovaruje s perona, platforme ili rampe, vozilo mora
biti postavljeno neposredno do perona, platforme ili rampe u istom nivou.
Ako
nije moguće osigurati uvjete iz stavka 1. ovoga članka, onda se mora
postaviti sigurno sredstvo za premoštenje razmaka i razlike u nivou.
Članak
114.
Vozač
teretnog vozila mora pri utovaru i istovaru tereta na vozilo osigurati da se:
-
vozilo koristi samo za prijevoz onih tereta koji odgovaraju tehničkim
karakteristikama vozila i specifičnostima tereta;
-
ne utovaruje teret čija je težina veća od dopuštene za odnosno
vozilo;
-
teret u sanduku rasporedi tako da ne ugrožava sigurnost vožnje;
-
stranice na sanduku vozila sigurno zatvore i na odgovarajući način
učvrste;
-
upozore radnici koji rade na utovaru i istovaru tereta na specifičnosti
vezane uz karakteristike vozila i tereta;
-
stranice sanduka otvaraju na način koji osigurava siguran rad;
-
teret istovaruje na način i po postupku propisanom za odnosnu vrstu tereta
i vozila.
Članak
115.
Vozač
mora biti uz vozilo za vrijeme utovara i istovara tereta i davati upute
poslovođi transportnih radnika odnosno osobama koje vrše utovar ili
istovar o načinu utovara i istovara tereta iz vozila.
Prije
utovara tereta u vozilo, vozač je dužan vizuelno utvrditi ispravnost
vanjskog stanja tereta i njegove ambalaže.
Vozač
ne smije dopustiti utovar tereta u vozilo ako je na teretu utvrdio nedostatke
koji mogu imati utjecaja na sigurnost utovara, istovara i prijevoza tereta.
Članak
116.
Prije
početka istovara tereta s vozila, vozač je dužan zajedno s odgovornim
transportnim radnikom utvrditi stanje tereta na vozilu, posebno na okolnost da
nije došlo do pomaka tereta na vozilu za vrijeme prijevoza koji bi mogao imati
za posljedicu ugrožavanje života i zdravlja radnika za vrijeme istovara tereta.
Članak
117.
Ako
utovar u vozilo i istovar tereta iz vozila obavlja grupa radnika, onda se takav
rad mora obavljati pod stalnim nadzorom za to određenog radnika, koji je
dužan prije početka rada provjeriti ispravnost sredstava za utovar i
istovar i osigurati uvjete za siguran rad radnika.
Članak
118.
Teret
u vozilu mora biti osiguran od pomicanja za vrijeme prevoženja.
Teret
na tovarnoj površini vozila mora biti postavljen ravnomjerno po cijeloj
površini i mora biti složen tako da osigurava stabilnost tereta i vozila za
vrijeme prijevoza.
Teret
se ne smije oslanjati na kabinu vozila.
Članak
119.
Ako
se teret oslanja na stranice sanduka teretnog vozila, prije istovara moraju se
osloboditi stranice od tereta a tek onda se može pristupiti otvaranju sanduka.
U
pravilu, stranicu sanduka vozila moraju otvarati dva radnika, a iznimno
otvaranje sanduka može obavljati jedan radnik ako stranica to omogućava s
obzirom na svoju veličinu i težinu.
Članak
120.
Utovar
i istovar komadnog tereta u vozilo obavlja se sa spuštenim stranicama radi
sigurnije manipulacije s teretom.
Ako
se utovar i istovar tereta iz stavka 1. ovoga članka obavlja dizalicom ili
na drugi način koji osigurava siguran rad radnika, može se utovar i
istovar komadnog tereta obaviti i bez spuštanja stranica.
Pri
obavljanju poslova iz stavka 2. ovoga članka, radnici ne smiju stajati na
teretu ako postoji mogućnost pomicanja tereta i pada s njega, ili ako se
utovar ili istovar obavlja dizalicom pa prijeti opasnost od pada tereta na
radnika.
Članak
121.
Vozila
namijenjena za prijevoz dugih tereta moraju biti za tu namjenu prilagođena
i moraju biti opremljena posebnim ručicama na koje se teret može oslanjati
za vrijeme prijevoza.
Visina
tereta na vozilima iz stavka 1. ovoga članka ne smije prelaziti visinu
ugrađenih ručica. Ručice moraju biti na gornjem kraju povezane
lancima.
Pri
prijevozu tereta kraćih dužina, mora se osigurati oslanjanje tereta na
najmanje dvije ručice.
Pri
istovremenom prijevozu dužih i kraćih tereta, kraći tereti moraju
biti složeni iznad dužih tereta.
Ako
se za prijevoz tereta iz stavka 1. ovoga članka koriste klasična
vozila, mora se teret na vozilu osigurati lancima, čeličnim užadima,
skobama ili se mora na drugi način osigurati potpuna stabilnost tereta pri
prijevozu.
Članak
122.
Utovar
tereta na prikolice zglobnih kamiona (šlepera) mora se obavljati tako da se
omogući slobodno zakretanje vozila u odnosu na utovareni teret na
prikolici.
Teret
utovaren na prikolici iz stavka 1. ovoga članka mora biti tako
učvršćen da ne dođe do pomicanja tereta prema kabini vozila za
vrijeme vožnje ili naglog kočenja vozila.
Članak
123.
Vozačima
specijalnih vozila koja imaju mogućnost podizanja tovarnih sanduka, košara
i drugih utovarno-istovarnih uređaja, zabranjena je vožnja vozilom s
podignutim utovarno-istovarnim elementima i prijevoz osoba na tim elementima.
Članak
124.
Kada
se prijevoz praškastih i rasutih tereta obavlja auto-cisternama, silosima i
drugim specijalnim vozilima, članovi posade tih vozila dužni su provjeriti
da li su zatvorena sva okna i ventili na takvim vozilima nakon izvršenog
utovara tereta.
Članak
125.
Na
auto-cisternama za prijevoz praškastih i rasutih tereta, zabranjeno je
otvaranje okna kada se cisterna nalazi pod pritiskom.
Radnik
koji je zadužen za otvaranje okna na cisternama iz stavka 1. ovoga članka,
dužan je provjeriti na manometru da li je pritisak zraka u cisterni i
instalacijama (cijevima za transport rasutog tereta) izjednačen s
atmosferskim tlakom.
Pored
radnje iz stavka 2. ovoga članka, radi sigurnosti potrebno je prije
otvaranja okna otvoriti odgovarajući ventil kojim se pritisak u cisterni
izjednačuje s atmosferskim tlakom.
11.
Utovar i istovar tereta u vozila željezničkog prijevoza
Članak
126.
Pri
radu na utovaru i istovaru tereta u željeznička transportna sredstva,
primjenjuju se odredbe Pravilnika o zaštiti na radu na željeznicama, pravila
zaštite na radu utvrđena propisima i pravilima željezničkih
organizacija i pravila zaštite na radu propisana ovim pravilnikom.
Članak
127.
Utovar
tereta u željeznička transportna sredstva mora se obavljati po uputama i
pod nadzorom stručne osobe koja je osposobljena za rad na siguran
način na tim poslovima.
Radnik
iz stavka 1. ovoga članka određuje način utovara tereta u
željeznička transportna sredstva, vrstu priručnih sredstava i mehanizacije
koja se pri utovaru mora koristiti, kao i način smještaja i
učvršćenja tereta u željeznička transportna sredstva.
Prije
istovara tereta iz željezničkih transportnih sredstava, radnik iz stavka
1. ovoga članka, dužan je prethodno obaviti vizuelnu provjeru na koji
način je teret učvršćen i da li je došlo do pomaka tereta za
vrijeme transporta.
Članak
128.
Kod
zatvorenih željezničkih vagona, moraju se zatvorena vrata vagona pažljivo
otvarati povlačenjem a ne guranjem da ne dođe do ozljede radnika u
slučaju da se teret za vrijeme transporta oslonio na vrata vagona.
Radnici
koji obavljaju otvaranje vrata željezničkih vagona moraju stajati sa
strane od otvora vratiju.
Članak
129.
Radnici
koji obavljaju utovar i istovar tereta iz željezničkih transportnih
sredstava ne smiju se nalaziti između transportnih sredstava, između
transportnih sredstava i skladišnih odnosno utovarnih rampi, niti na drugim
mjestima u zonama opasnosti pri manipulaciji s teretom.
Ako
se utovar i istovar tereta obavlja dizalicom, radnicima je zabranjeno
zadržavanje ispod slobodno visećeg tereta na dizalici.
Članak
130.
Željezničko
transportno sredstvo mora se prije utovara ili istovara tereta postaviti tako
da u odnosu na objekte i smještaj tereta na utovarno-istovarnim površinama ne
stvara zapreke pri rukovanju s teretom.
Članak
131.
Ako
se manipulacija teretom obavlja u željezničkim skladištima kroz više
vratiju različitih širina, mora širina prolaza za manipulaciju s teretom
iznositi najmanje kao što je širina otvora najširih vratiju.
Članak
132.
Teret
koji se istovaruje iz željezničkih transportnih sredstava mora se odlagati
na udaljenosti najmanje 2 m od vanjske strane tračnica kod visine slaganja
tereta do visine 1,2 m.
Ako
se teret iz stavka 1. ovoga članka slaže na visinu preko 1,2 m, mora biti
udaljen od vanjske strane tračnica najmanje 2,5 m.
Članak
133.
Rasuti
tereti koji se istovaruju pored pruge moraju se odlagati pod prirodnim kutom
nagiba za odnosnu vrstu tereta, a udaljenost od vanjske strane tračnica ne
smije biti manja od 1 m.
Članak
134.
Pri
ručnom utovaru i istovaru željezničkih tračnica i drugih
dugačkih profila iz otvorenih vagona, moraju se koristiti vodilice -
kosine.
Za
tračnice i profile dužine do 12 m moraju se postaviti dvije vodilice, za
dužine od 12 m do 18 m moraju se postaviti 3 vodilice, a preko dužine od 18 m
moraju se postaviti četiri vodilice.
Vodilice
se moraju postaviti na vagon tako da površina nalijeganja bude najmanje 20 cm,
a na tlu moraju biti osigurane od pomicanja.
Članak
135.
Poslovima
utovara i istovara tračnica i drugih dugačkih profila iz članka
134. ovoga pravilnika mora rukovati stručna osoba osposobljena za
obavljanje tih poslova.
Osoba
iz stavka 1. ovoga članka određuje način obavljanja poslova i
broj radnika koji će poslove obaviti.
Članak
136.
Postavljanje
vagona na utovarno-istovarnim površinama obavlja se u pravilu lokomotivom,
vučnim željezničkim vozilom ili pomoću traktora.
Ako
se vagon zbog utovara ili istovara tereta postavlja ručno, ovim poslom
mora rukovoditi stručna osoba osposobljena za obavljanje tih poslova.
Manevriranje
traktorom, cestovnim vozilom, stočnom zapregom i ljudskom snagom, smije se
obavljati samo ako je takvo manevriranje posebnom uputom predviđeno za
pojedine kolosijeke.
12.
Utovar i istovar tereta u brodove i druge plovne objekte
Članak
137.
S
utovarom i istovarom tereta u plovni objekt smije se započeti tek nakon
što je plovni objekt ispravno privezan uz obalu, i nakon što su ispravno
postavljene i osigurane glavne brodske stepenice za dolaženje i silaženje
radnika s plovnog objekta.
Članak
138.
Utovar
i istovar tereta s plovnog objekta smije se obavljati samo ako to vremenski
uvjeti dozvoljavaju.
Članak
139.
Ako
se utovar i istovar tereta s plovnih objekata obavlja s dizalicama i
uređajima ugrađenim na plovnom objektu, ne smije se započeti s
utovarom i istovarom tereta dok se ne utvrdi da su sredstva plovnog objekta za
manipulaciju s teretom ispravna, i da posjeduju odgovarajuću ispravu
izdanu u rokovima propisanim posebnim propisima.
Članak
140.
Za
vrijeme utovara i istovara goriva u plovni objekt, ne smiju se na plovnom
objektu obavljati druge radne operacije koje mogu ugroziti život i zdravlje
radnika.
Prije
utovara i istovara goriva u plovni objekt moraju se cijevne instalacije za protok
goriva na predviđenim mjestima galvanski povezati radi odvođenja
statičkog elektriciteta.
Članak
141.
Ako
se utovar i istovar tereta obavlja s plovnog objekta na sidrištu, moraju biti
osigurana odgovarajuća sredstva za evakuaciju i spašavanje osoba na
plovnom objektu.
Članak
142.
Ovisno
o vrsti tereta koji se utovaruje i istovaruje u plovne objekte, moraju se
poduzimati mjere protupožarne zaštite uključujući i zabranu pušenja.
Mjere
iz stavka 1. ovoga članka osigurava zapovjednik plovnog objekta i osoba
koja rukovodi poslovima utovara ili istovara.
Članak
143.
Utovar
i istovar tereta mora se obavljati tako da se osigura ravnomjerno
opterećenje plovnog objekta i onemogući njegovo prekomjerno
naginjanje.
Ako
se utovar i istovar tereta zbog oblika i težine ne može obaviti na način
propisan u stavku 1. ovoga članka, mora se stabilan položaj plovnog
objekta osigurati punjenjem ili pražnjenjem balastnih tankova plovnog objekta.
Članak
144.
Utovar
tereta ili istovar tereta na plovnom objektu mora se obaviti na način da
ne nastupi oštećenje tereta ili dijelova plovnog objekta.
Pri
utovaru ili istovaru tereta s plovnog objekta, ne smije se manipulacija s
teretom obavljati na način da se teret povlači ili gura po skladišnim
ili palubnim površinama.
Dopušteno
opterećenje palube, međupalublja i dna teretnih skladišta mora biti
označeno u N/m2.
Članak
145.
Teret
se na plovnom objektu mora uskladištiti tako da je osigurana potpuna stabilnost
plovnog objekta u toku prijevoza tereta pod nepovoljnim uvjetima plovidbe.
Raspored
tereta u skladištima plovnih objekata u odnosu na oblik, veličinu i
težinu, određuje zapovjednik plovnog objekta ili druga ovlaštena osoba.
Članak
146.
Za
pružanje prve pomoći i spašavanje radnika ozlijeđenih u unutrašnjosti
skladišta plovnog objekta, organizacija koja obavlja utovar i istovar tereta
dužna je osigurati propisani sanitetski materijal i posebna nosila namijenjena
za izvlačenje ozlijeđenih radnika pomoću dizalice iz skladišta
plovnog objekta.
Članak
147.
Plovni
objekti s opasnim teretom u luci moraju biti spremni za brzo napuštanje luke u
slučaju požara na plovnom objektu ili požara u luci ili zbog drugog
iznenadnog događaja koji može izazvati opasnost za plovni objekt ili
objekte u luci.
Mjere
iz stavka 1. ovoga članka osigurava zapovjednik plovnog objekta u suradnji
s korisnikom luke.
Članak
148.
Za
vrijeme utovara i istovara tereta, ne smiju se obavljati drugi poslovi na
plovnom objektu koji mogu ugroziti život i zdravlje radnika koji rade na
utovaru i istovaru tereta.
Na
plovnim objektima na kojima je utovaren opasan teret, ne smiju se obavljati
radovi koji mogu dovesti do ugrožavanja tereta i plovnog objekta odnosno života
i zdravlja radnika i članova posade plovnog objekta.
Članak
149.
Istovar
tereta s plovnog objekta i manipulacija s istovarenim teretom na obali, mora se
obavljati na način da se onemogući pad radnika, tereta ili
transportnih sredstava u more odnosno vodu, da teret pri manipulaciji ne udari
u plovni objekt privezan za obalu, i da ne dođe do ozljede radnika koji
poslove prihvaćanja tereta obavljaju na obali.
Sigurni
uvjeti rada iz stavka 1. ovoga članka moraju se osigurati tako da slobodna
širina pojasa između ruba obale i manipulativnog prostora s teretom na
obali ne može biti manja od 1,6 m.
U
pojasu iz stavka 2. ovoga članka nije dopušteno odlaganje tereta ni
pristup transportnim sredstvima.
Članak
150.
Zbog
utjecaja promjene vodostaja na rijekama te plime i oseke na moru, moraju se pri
utovaru i istovaru tereta poduzimati mjere kojima se osigurava sigurnost
radnika na radu i plovnih objekata.
Mjere
iz stavka 1. ovoga članka poduzimaju se naročito u vezi s
izmijenjenim uvjetima priveza plovnog objekta uz obalu, prilagođavanja
dizalica i drugih sredstava rada i opreme promijenjenim uvjetima nivoa obale i
plovnog objekta, sigurnog pristupa radnika na plovni objekt u izmijenjenim
uvjetima nivoa i drugim uvjetima koji mogu utjecati na sigurnost radnika na
radu.
Članak
151.
Utovar
i istovar šlepova mora se obavljati na način kojim se osigurava siguran rad
radnika i stabilnost plovnog objekta za cijelo vrijeme utovara i istovara
tereta.
Ovlaštena
osoba na plovnim objektima iz stavka 1. ovoga članka dužna je odrediti
način utovara i istovara tereta ovisno o vrsti i karakteristikama plovnih
objekata.
Članak
152.
Odredbe
za utovar i istovar tereta u plovne objekte pomorskog prometa, na
odgovarajući način se primjenjuju i na plovne objekte riječnog i
jezerskog prometa.
Članak
153.
Zapovjednik
plovnog objekta ili druga ovlaštena osoba dužni su prekinuti utovar i istovar
tereta na plovnom objektu ako se obavlja na način kojim se ugrožava
sigurnost posade i plovnog objekta.
Radnik
koji rukovodi poslovima utovara i istovara tereta s plovnih objekata, dužan je
zabraniti rad radnicima na utovaru i istovaru tereta, ako prijeti opasnost za
život i zdravlje radnika i oštećenja tereta.
13.
Utovar i istovar tereta u zrakoplove
Članak
154.
Pri
radu na utovaru i istovaru tereta u zrakoplove primjenjuju se pravila zaštite
na radu propisana ovim pravilnikom, posebnim propisima i pravilima za
zračni promet.
Članak
155.
Radnici
koji obavljaju poslove na aerodromu moraju se pridržavati propisa o sigurnosti
zračnog prometa i pravila propisanih Uredbom o radu na zrakoplovnom
pristaništu.
Članak
156.
Pri
obavljanju poslova utovara i istovara tereta na aerodromskoj platformi nije
dopušteno pušenje, paljenje vatre ili rad s otvorenim plamenom i odlaganje
predmeta koji mogu ugroziti sigurnost osoba i zrakoplova.
Članak
157.
Radnici
koji obavljaju poslove utovara i istovara tereta na aerodromu kada se radi
obavljanja poslova kreću pristanišnom platformom i drugim površinama
aerodroma (PSS, rulne staze i sl.), dužni su za vrijeme obavljanja poslova
nositi propisanu odjeću i obuću.
Članak
158.
Utovar
i istovar tereta smije se obavljati samo na aerodromskoj platformi
određenoj za parkiranje zrakoplova.
Članak
159.
Utovar
i istovar tereta i opskrba zrakoplova gorivom mora se obaviti prije ulaska
putnika u zrakoplov, ako posebnim propisom nije određeno drugačije.
Članak
160.
Rad
na utovaru i istovaru tereta u zrakoplove mora se obavljati pod stalnim
nadzorom i rukovođenjem određenog stručnog radnika -
grupovođe.
Članak
161.
Ukrcavanje
i iskrcavanje eksploziva i ostalih opasnih tvari u zrakoplove mora se obavljati
u skladu s posebnim propisima i uz prisustvo vatrogasaca.
Članak
162.
Vlasnik
zrakoplova dužan je odrediti i osposobiti za rad radnike za intervenciju u
slučaju ekscesnih situacija.
Radnici
iz stavka 1. ovoga članka moraju ispunjavati posebne uvjete utvrđene
općim aktom zrakoplovne organizacije za obavljanje tih poslova.
Poslove
iz stavka 1. ovoga članka obavljaju radnici vlasnika zrakoplova po uputama
i pod nadzorom za to određenog radnika.
Članak
163.
Sredstva
rada koja se koriste pri utovaru i istovaru tereta na aerodromskoj platformi i
u skladištima kao što su teretna platforma, teretna i "doly" kolica,
dizalice, samohodne pokretne trake, traktori za vuču, tegljači
aviona, skladišni i regalni posluživači i dr. moraju se koristiti u skladu
s uputstvima proizvođača, a prema općem aktu organizacije koji
regulira sigurne uvjete rada i način manipuliranja teretom u odnosu na
specifičnosti prostora za prijevoz tereta kod različitih tipova
zrakoplova, te vrste, veličine, težine i težišta tereta koji se utovaruje
i istovaruje.
III.
PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
164.
Na
dan stupanja na snagu ovoga pravilnika prestaje primjena odredaba Pravilnika o
higijensko-tehničkim zaštitnim mjerama pri lučko-transportnom radu
(SL 14/64) i Pravilnika o zaštiti na radu pri utovaru tereta u teretna motorna
vozila i istovaru tereta iz takvih vozila (SL 17/66) koji su na temelju
članka 85. Zakona o zaštiti na radu (NN 19/83 i 17/86) primjenjivani
kao propisana pravila zaštite na radu.
Članak
165.
Korisnici
sredstava rada iz članka 2. i 3. ovoga pravilnika dužni su uskladiti
stanje oruđa za rad i izgrađenih investicionih objekata s odredbama
ovoga pravilnika u roku od 2 godine od dana stupanja na snagu ovoga pravilnika.
Organizacije
koje projektiraju i izrađuju sredstva rada iz članka 2. i 3. ovoga
pravilnika, dužne su postupati po odredbama ovoga pravilnika danom njegovog
stupanja na snagu.
Članak
166.
Ovaj
pravilnik stupa na snagu osmog dana nakon objave u NN (25. studenoga 1986.).
22.
listopada 1986.