Na temelju članka 12. stavka 1.
Zakona o zaštiti na radu (»Narodne novine« br. 59/96, 94/96 i 114/03) ministar
gospodarstva, rada i poduzetništva donosi
PRAVILNIK
O SIGURNOSTI I
ZAŠTITI ZDRAVLJA PRI RADU S RAČUNALOM (NN, br. 69/05)
I. OPĆE
ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Pravilnikom utvrđuju
zahtjevi glede sigurnosti i zaštite zdravlja pri radu s računalom.
Odredbe ovog Pravilnika na
odgovarajući način se primjenjuju na rad kod kuće radnika ili u
drugom prostoru, koji nije prostor poslodavca.
Članak 2.
Radno mjesto s računalom ne smije
biti izvor opasnosti od ozljede i oštećenja zdravlja radnika.
Zahtjevi u pogledu osiguranja uvjeta za
rad na siguran način na radnom mjestu s računalom utvrđeni su u
Prilogu koji je sastavni dio ovog Pravilnika.
Članak 3.
Pojmovi u ovom Pravilniku imaju
sljedeća značenja:
a) »zaslon« je svaki računalni
alfanumerički ili grafički zaslon bez obzira na način
prikazivanja;
b) »radno mjesto s računalom«
obuhvaća:
– računalo sa zaslonom, tipkovnicu
i/ili napravu za unošenje i/ili programsku opremu, koja predstavlja vezu
između uređaja i radnika,
– dodatnu opremu
– vanjske jedinice koje imaju disketni
ili drugi pogon, telefon, modem, pisač itd.,
– držač za predloške,
– radni stolac,
– radni stol ili radnu površinu,
– okruženje koje ima neposredni utjecaj
na radno mjesto,
– radne zadatke radnika,
c) »radnik« je osoba koja pri obavljanju
poslova koristi računalo sa zaslonom ukupno 4 ili više sati tijekom radnog
dana.
Članak 4.
Odredbe ovog Pravilnika ne odnose se na:
a) vozačke kabine i kabine iz kojih
se upravlja vozilima ili strojevima,
b) računalne sustave na prijevoznim
sredstvima,
c) računalne sustave koji su
namijenjeni javnoj uporabi,
d) prenosiva računala koji nisu predviđena
za stalni rad na radnom mjestu,
e) računske strojeve, blagajne i
opremu s malim zaslonom, koji prikazuju podatke ili rezultate mjerenja i koji
su pomoćno sredstvo za određene radne operacije,
f) pisaće strojeve uobičajenih
konstrukcija s malim zaslonom.
II. OBVEZE
POSLODAVCA
Članak 5.
Poslodavac je obvezan izraditi procjenu
opasnosti za sva radna mjesta s računalom, imajući u vidu moguće
opasnosti od narušavanja zdravlja radnika, posebice zbog vidnog,
statodinamičkog i psihičkog napora.
Poslodavac mora na temelju procjene
opasnosti, provesti mjere za otklanjanje utvrđenih nedostataka, pri
čemu treba uzeti u obzir posebne i/ili kombinirane učinke
utvrđenih opasnosti i štetnosti.
Poslodavci koji zapošljavaju do 50
radnika mogu sami izraditi procjenu opasnosti vezano uz rad s računalom,
koju na ovjeru dostavljaju ovlaštenoj ustanovi odnosno trgovačkom društvu
za zaštitu na radu, a poslodavci koji zapošljavaju preko 50 radnika u skladu s
odredbama Pravilnika o izradi procjene opasnosti.
Članak 6.
Poslodavac mora osigurati da radna mjesta
odgovaraju zahtjevima navedenim u Prilogu ovoga Pravilnika.
Članak 7.
Poslodavac mora osigurati da radnici budu
upoznati sa svim okolnostima i zahtjevima glede sigurnosti i zaštite zdravlja
pri radu s računalom, posebice s mjerama koje su poduzete na temelju
članaka 5., 6. i 8. ovog Pravilnika.
Poslodavac mora osigurati osposobljavanje
radnika za rad na siguran način i to prilikom prvog raspoređivanja na
radno mjesto, te prije provedbe svake promjene koja bi mogla utjecati na
sigurnost i zdravlje na tom radnom mjestu.
Članak 8.
Kako bi se smanjilo opterećenje pri
radu sa zaslonom poslodavac mora na temelju mjera iz članka 5. stavka 2.
ovoga Pravilnika planirati aktivnosti radnika na takav način da se rad sa
zaslonom tijekom rada periodički izmjenjuje s drugim aktivnostima. Ukoliko
ne postoji mogućnost promjene aktivnosti radnika, odnosno radnik nema
spontanih prekida tijekom rada, poslodavac mu ovisno o težini radnih zadataka i
posljedičnog vidnog i statodinamičnog napora tijekom svakog sata rada
mora osigurati odmore u trajanju od najmanje 5 minuta i organizirati vježbe
rasterećenja.
Način provedbe odmora i vježbi mora
biti primjeren stručnim doktrinama sukladno preporukama specijalista
medicine rada.
Članak 9.
Poslodavac mora radnicima ili njihovim
predstavnicima osigurati sve potrebne informacije o sigurnosti i zdravlju pri
radu na radnom mjestu, uključujući i važnost promjene aktivnosti
odnosno odmora, te njegovo odvijanje, s posebnim naglaskom na specifične
opasnosti tog radnog mjesta.
Osim informiranja radnika prema stavku 1.
ovoga članka, poslodavac se mora savjetovati s radnicima o svim važnim
pitanjima u svezi sa sigurnosti i zdravljem na radnom mjestu, na način i u
opsegu koji su utvrđeni Zakonom o zaštiti na radu.
Članak 10.
U okviru preventivnih pregleda poslodavac
mora osigurati pregled vida radnika kod specijalista medicine rada:
– prije početka zapošljavanja na
radnom mjestu s računalom,
– najmanje svake dvije godine za radnike
koji koriste korekcijska pomagala,
– na zahtjev radnika, zbog tegoba koje bi
mogle biti posljedica rada s računalom, tj. sa zaslonom.
Radnici imaju pravo na pregled vida kod
specijalista oftalmologa ukoliko se pri pregledu iz stavka 1. ovoga članka
utvrdi da je specijalistički pregled potreban.
Potrebna financijska sredstva za provedbu
mjera iz ovoga članka ne smiju ići na teret radnika.
III. PRIJELAZNE
I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 11.
Novo radno mjesto ili ono koje se oprema
računalom mora u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovog
Pravilnika ispunjavati zahtjeve za sigurnost i zaštitu zdravlja utvrđene
ovim Pravilnikom.
Članak 12.
Poslodavac mora postojeće radno
mjesto koje je u uporabi na dan stupanja na snagu ovog Pravilnika prilagoditi
zahtjevima utvrđenim ovim Pravilnikom u roku od četiri godine od dana
stupanja na snagu ovog Pravilnika.
Članak 13.
Obveze prema odredbama članka 5. i
10. ovoga Pravilnika počinju teći u roku od dvije godine od dana
stupanja na snagu ovog Pravilnika.
Članak 14.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana
od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 115-01/04-01/14
Urbroj: 526-08-05-6
Zagreb, 10. svibnja 2005.
Ministar
Branko
Vukelić, v. r.
PRILOG
ZAHTJEVI KOJE
MORA ISPUNJAVATI RADNO MJESTO IZ ČLANKA 3. PRAVILNIKA
1. OPREMA
a)
Općenito
Oprema radnog mjesta ne smije biti izvor
opasnosti od ozljede ili oštećenja zdravlja radnika.
b)
Zaslon
1. Udaljenost zaslona od očiju
radnika ne smije biti manja od 500 mm, ali opet ne tolika da bi radniku
stvarala teškoće pri čitanju podataka sa zaslona. Slika na zaslonu ne
smije treperiti i frekvencija osvježavanja slike zaslona mora biti najmanje 75
Hz za CRT zaslone i 60 Hz za LCD zaslone.
2. Znakovi na zaslonu moraju biti
dovoljno veliki, oštri i tako oblikovani da ih se može razlikovati. Znakovi,
razmaci između znakova i redova moraju biti dovoljno veliki, da ih je
moguće razlikovati bez napora, ali ne preveliki kako bi tekst bio
pregledan.
3. Osvijetljenost i kontrast na zaslonu
moraju biti podesivi, tako da ih radnik bez teškoća može
prilagođavati stanju u radnoj okolini.
4. Zaslon mora biti pomičan, tako da
radnik njegov smjer i nagib može prilagoditi ergonomskim zahtjevima rada.
5. Mora biti osigurana mogućnost
prilagođavanja visine zaslona visini očiju radnika, tako da oči
radnika budu u visini gornjeg ruba zaslona, pravac gledanja u istoj ravnini ili
ukošen prema dolje do 20°.
6. Na zaslonu ne smije biti odsjaja, jer
on smanjuje čitljivost znakova i uzrokuje zamor očiju.
7. Zaslon mora biti čist, kako bi
slika na zaslonu bila jasna, a tekst čitljiv.
c)
Tipkovnica
1. Srednja visina tipkovnice ne smije
prelaziti 30 mm, kosina joj ne smije biti veća od 15°, a ako je njezin donji
rub viši od 1,5 cm potreban je produžetak koji služi kao podloška za šaku.
Tipkovnica mora biti slobodno pokretna po cijeloj radnoj površini, tako da
omogućuje radniku prirodno držanje tijela i ruku. Mogućnost pomicanja
i prilagođavanja tipkovnice ne smije biti ograničena sredstvima za
priključivanje ili dužinom kabela.
2. Na radnom stolu ili radnoj površini
ispred tipaka mora biti najmanje 100 mm slobodne površine za smještaj ruku
radnika.
3. Tipkovnica ne smije imati sjajnu
površinu.
4. Razmještaj tipki na tipkovnici i
karakteristike tipki moraju odgovarati ergonomskim zahtjevima.
5. Tipke i simboli na tipkama moraju biti
jasno označeni i moraju biti lako raspoznatljivi i čitljivi.
d)
Radni stol ili radna površina
1. Radni stol ili radna površina ne smiju
blještati i moraju biti izrađeni od materijala koji na dodir nije hladan.
2. Površina stola ili radna površina
moraju biti dovoljno prostrani da bude moguć primjeren razmještaj zaslona,
tipkovnice, pisanih podloga i ostale opreme, te da ima dovoljno prostora za
rukovanje mišem.
3. Ispod stola mora biti dovoljno
slobodnog prostora za udobno sjedenje.
4. Radni stol ili radna površina moraju
biti stabilni i, ako je to moguće, podesivi po visini.
5. Držalo za predloške mora biti
stabilno, podesivo i mora biti izvedeno i postavljeno tako, da ne
opterećuje dodatno oči, vrat i/ili glavu.
e)
Radni stolac
1. Radni stolac mora biti stabilan te
mora radniku omogućiti udoban položaj i neometano pomicanje.
2. Visina sjedala radnog stolca mora biti
podesiva.
3. Naslon mora biti oslonac za cijela
leđa, podesiv po nagibu i visini.
4. Oslonac za noge mora biti osiguran
svakom radniku koji to želi. Oslonac za noge mora biti dovoljno visok i
stabilan, mora omogućiti udoban položaj stopala i nagib nogu i ne smije
imati sklisku površinu.
2. RADNI OKOLIŠ
a)
Zahtjevi vezani za prostor
1. Zahtjevi vezani za radne prostorije
utvrđuju se prema posebnom propisu.
2. Radno mjesto mora biti oblikovano tako
da radnik ne radi u prisilnom nefiziološkom položaju.
3. Na radnom mjestu mora biti dovoljno
slobodnog prostora da radnik može lako mijenjati svoj položaj i obavljati
potrebne pokrete pri radu.
b)
Osvijetljenost
1. Prirodna ili umjetna rasvjeta mora
osiguravati zadovoljavajuću osvijetljenost već prema vrsti rada od
najmanje 300 luxa.
2. Ometajuće bliještanje i odsjaje
na zaslonu potrebno je spriječiti odgovarajućim postavljanjem
elemenata radnog mjesta u odnosu na razmještaj i tehničke karakteristike
izvora svjetla.
3. Redovi stropnih svjetiljaka moraju
biti paralelni sa smjerom gledanja radnika na radnom mjestu. Zaslon mora biti
namješten i nagnut tako da ne dolazi do zrcaljenja svjetiljke na zaslonu.
Svjetiljke u radnoj prostoriji moraju imati takve svjetlosne tehničke
karakteristike da ne uzrokuju zrcaljenja na zaslonu.
c)
Bliještanje i odsjaji
1. Radno mjesto mora biti tako oblikovano
i postavljeno da izvori svjetlosti, prozori, drugi otvori ili svijetle površine
ne uzrokuju neposredno bliještanje ili ometajuće zrcaljenje na zaslonu.
2. Prozori moraju imati odgovarajuće
zastore (kapke) za sprječavanje ulaza sunčeve svjetlosti na radno
mjesto (ili u prostor tako, da ne ometaju rad).
3. Zaslon ne smije biti okrenut prema
izvoru ili od izvora svjetla, a u protivnom su potrebne posebne mjere protiv
bliještanja i zrcaljenja.
d)
Buka
Buka opreme i drugih izvora u prostoriji
ne smije ometati rad i ne smije biti veća od 60 dBA.
e)
Mikroklimatski uvjeti
Mikroklimatski uvjeti moraju odgovarati
zahtjevima za toplinsku udobnost pri radu bez fizičkog naprezanja (temperatura
20 – 24 °C).
Ukoliko se koristi klima uređaj,
vlažnost treba biti između 40 i 60%, brzina strujanja zraka najviše 0,2
m/s, a u toplom razdoblju temperatura prostorije može biti najviše 7 °C niža od
vanjske temperature.
f)
Zračenje
Sva elektromagnetska zračenja, osim
vidljivog zračenja, sa stanovišta zaštite zdravlja radnika moraju biti u
skladu s pozitivnim propisima.
3. PROGRAMSKA
OPREMA
Pri oblikovanju, izboru, naručivanju
i mijenjanju programske opreme i oblikovanju radnih zadataka pri radu s
računalom, poslodavac mora uzeti u obzir sljedeća načela:
a) Programska oprema mora biti takva da
se radni zadatak može izvršiti.
b) Programska oprema mora biti
jednostavna za uporabu i prilagođena razini znanja i iskustvu radnika.
c) Sustav mora radniku davati povratne
informacije o izvođenju njegovih radnih zadaća.
d) Oblik i brzina davanja informacija
sustava moraju biti prilagođeni radniku.
e) Programska oprema mora ispunjavati
ergonomske zahtjeve, posebice pri obradi podataka.
f) Programska oprema mora osiguravati,
ako je moguće, na zaslonu tamne znakove na svijetloj pozadini. Ukoliko se
koristi zaslon u boji, moraju boje, a posebice pozadina, biti što manje
izrazite, koliko god je to moguće s obzirom na zahtjeve rada.