PRAVILNIK
O
ZAŠTITI NA RADU PRI ODRŽAVANJU MOTORNIH VOZILA I PRIJEVOZU MOTORNIM VOZILIMA
(SL
br. 55/65)
I.
OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovim
pravilnikom propisuju se mjere i normativi zaštite na radu pri održavanju
motornih vozila i prijevozu motornih vozilima.
Pod
motornim vozilima, u smislu ovog pravilnika, podrazumijevaju se sva motorna i
priključna vozila, osim vozila koja se kreću na tračnicama (u
daljnjem tekstu: vozilo).
Pod
održavanjem vozila, u smislu ovog pravilnika, podrazumijevaju se svi radovi na
popravcima vozila kao i opskrba vozila gorivom, mazivom i sl.
Članak
2.
Mjere
i normative zaštite na radu predviđene ovim pravilnikom provode radne i
druge organizacije, organi društveno-političkih zajednica, druge pravne
osobe i fizičke osobe kod kojih su zaposlene osobe koje rade na održavanju
vozila i obavljaju prijevoz vozilom (u daljnjem tekstu: organizacije).
II.
MJERE I NORMATIVI ZAŠTITE PRI ODRŽAVANJU VOZILA
1.
POPRAVCI I OPSKRBA VOZILA GORIVOM I MAZIVOM
Članak
3.
Srednje
i velike popravke vozila, kao i opskrbu vozila gorivom i mazivom, organizacija
obavlja na za to određenom mjestu (radionica, posebna prostorija). To
mjesto mora biti opremljeno svim potrebnim uređajima i napravama (kanalima
za pregled, dizalicama, stalkovima za okretanje, estakadama i sl.), alatima i
drugim sredstvima za izvođenje radova.
Manje
popravke mogu se obavljati i izvan mjesta iz stavka 1. ovog članka, uz
poduzimanje zaštitnih mjera predviđenih ovim pravilnikom.
Članak
4.
Za
vrijeme popravka i opskrbe vozila gorivom i mazivom, motor mora biti izvan
pogona.
Članak
5.
Za
vrijeme popravka i opskrbe vozila gorivom i mazivom, na upravljač mora se
staviti pločicu sa natpisom: "Ne puštaj motor u rad - ljudi
rade".
Za
vrijeme podizanja vozila pomoću uređaja sa hidrauličnim ili
elektromehaničkim pogonom (dizalica), na dizalici mora se staviti
pločica sa natpisom: "Ne diraj - pod vozilom su ljudi".
Članak
6.
U
radionici za popravak vozila sa lančanim kretanjem vozila mora postojati
odgovarajuća signalizacija (svjetlosna i zvučna) za davanje znakova o
kretanju vozila.
Vozilo
se prije postavljanja na mjesto popravka u radionici mora očistiti i
oprati.
Članak
7.
Vozilo
se za vrijeme popravka mora zakočiti ručnom kočnicom i
uključiti na najmanji prijenos. Pri popravcima kočnice moraju se
upotrijebiti sigurnosne kočne naprave.
Članak
8.
Ako
se pri popravcima vozila skidaju kotači, moraju se kod osovine skinutih
kotača staviti nogari (stalak) a ispod neskinutih kotača - sigurni
podmetači.
Članak
9.
Pri
skidanju ili postavljanju gibnjeva ili pri izvođenju drugih većih
popravaka na vozilu, mora se vozilo osigurati od pada, požara i eksplozije.
Članak
10.
Teretno
vozilo sa automatskim istovarivanjem tereta mora biti osigurano od spontanog
podizanja i spuštanja sanduka.
Stranice
teretnog vozila sa automatskim istovarivanjem tereta moraju biti osigurane od
spontanog otvaranja.
Pod
karoserije teretnog vozila sa automatskim istovarivanjem tereta mora biti ravan
i gladak.
Članak
11.
Pri
popravcima teretnog vozila sa automatskim utovarivanjem tereta moraju se pod
podignutu karoseriju postaviti sigurni podupirači. Umjesto podupirača
ne smiju se upotrebljavati drugi predmeti (ključevi, poluge, krš, drvene
grede i sl.).
Članak
12.
Pri
popravcima vozila sa visokom karoserijom moraju se upotrebljavati
odgovarajuće sigurne ljestvice.
Zabranjena
je upotreba neispravnih ljestvica.
Članak
13.
Ako
se popravci obavljaju ispod vozila, vozilo se mora postaviti na čvrste
oslonce (stalci, nogari i sl.). Za vrijeme takvog rada mora biti spriječeno
isticanje goriva iz rezervoara, vode iz hladnjaka, ulja iz motora i elektrolita
iz akumulatorske baterije.
Članak
14.
Pri
popravcima zavarivanjem na cisterni ili rezervoaru vozila za prijevoz
lakozapaljivih i eksplozivnih tekućina, popravak može se obavljati tek kad
se cisterna ili rezervoar ispuni vodom ili inertnim plinom (CO2), a
metalno tijelo cisterne odnosno rezervoara propisno uzemlji.
Članak
15.
Pri
popravcima vozila, prijenos dijelova vozila težih od 30 kg mora biti
mehaniziran.
Dijelovi
vozila koji se prenose moraju na napravi za prijenos biti osigurani od
pomicanja ili preturanja.
Članak
16.
Prije
skidanja motora, mjenjača, hladnjaka, stražnjeg i prednjeg mosta ili
drugih dijelova vozila koji su sastavni dio sistema za rashlađivanje ili
podmazivanje vozila, mora se prethodno iz njih ispustiti ulje i voda u posude
namijenjene za tu svrhu.
Mjesta
za postavljanje dijelova vozila iz stavka 1. ovog članka moraju biti
podešena tako da odgovaraju svojoj namjeni.
2.
PUŠTANJE MOTORA VOZILA U RAD
Članak
17.
Prije
puštanja motora vozila u rad, mora se ručica mjenjača staviti u
neutralni položaj.
Motor
se pušta u rad u pravilu pomoću startera.
Ručno
puštanje motora u rad smije obavljati samo vozač ili njegov pomoćnik.
Kod
ručnog puštanja motora u rad poluga pokretača mora se okretati odozdo
nagore. Palac desne ruke ne smije obuhvatiti polugu pokretača već
mora biti priljubljen uz kažiprst.
Kod
ručnog puštanja motora u rad, motor mora biti podešen na nešto kasnije
paljenje.
3.
KRETANJE VOZILA U KRUGU ORGANIZACIJE
Članak
18.
U
krugu organizacije i u radnoj prostoriji vozilom smiju upravljati samo osobe
koje imaju vozačku dozvolu za upravljanje vozilom dotične kategorije.
U
krugu organizacije ili u drugim prostorijama u kojima se kreću vozila moraju
se postaviti znaci prema postojećim propisima za promet na javnim cestama.
Članak
19.
Brzina
kretanja vozila u krugu organizacije ne smije biti veća od 10 km na sat, a
u radnim prostorijama - 5 km na sat, osim na posebno izgrađenim pokusnim
pistama i drugim prometnicama, koje moraju biti opskrbljene odgovarajućom
signalizacijom.
Brzina
kretanja vozila na posebno izgrađenim pokusnim pistama i drugim
prometnicama u krugu organizacije neće se ograničavati, ako su piste
i prometnice opskrbljene odgovarajućom signalizacijom.
Članak
20.
U
organizaciji mora postojati plan kretanja vozila, sa podacima o dopuštenim i
zabranjenim pravcima, ulazima, izlazima, zavojima i slično. Plan kretanja
vozila mora biti istaknut na vidnom mjestu u krugu organizacije i u radnim
prostorijama.
Članak
21.
Osobama
koje nisu zaposlene na popravcima vozila zabranjena je vožnja na vozilu u krugu
organizacije i u radnoj prostoriji.
4.
ISPITIVANJE KOČNICA VOZILA
Članak
22.
Ispitivanje
kočnica vozila pri radu motora, obavlja se, po pravilu, uređajima za
ispitivanje kočnica.
Ako
organizacija nema uređaje za ispitivanje kočnica, ispitivanje
ispravnosti kočnica obavlja se na određenom mjestu u krugu
organizacije.
Članak
23.
Pri
podešavanju kočnica nakon ispitivanja njihove ispravnosti motor mora biti
isključen a vozilo u stanju mirovanja.
Vozač
ne smije pustiti motor u rad niti pokrenuti vozilo dok za to ne dobije znak od
radnika koji obavlja podešavanje kočnica.
3.
PRANJE VOZILA
Članak
24.
Pranje
vozila pomoću crijeva na otvorenom prostoru mora se obavljati na mjestu
dovoljno udaljenom od neizoliranih vodiča struje odnosno električnih
uređaja pod naponom.
Stepenice
i podloga po kojima se radnik kreće pri ručnom pranju vozila moraju
imati hrapavu površinu.
Za
vrijeme ručnog pranja vozila radnik mora biti opremljen odgovarajućim
zaštitnim sredstvima (gumene čizme, gumene rukavice, zaštitna pregača
i sl.).
Članak
25.
Ako
se pranje vozila obavlja posebnim uređajima (mehanizirano pranje), izvori
svjetla, vodiči struje i pogonski uređaji moraju biti hermetički
zatvoreni.
Za
vrijeme mehaniziranog pranja vozila, radnik koji rukuje uređajima za
pranje vozila mora biti zaštićen od vlage.
Članak
26.
Pri
pranju vozila ispuštanje nečiste vode u kanalizaciju smije se obavljati
tek nakon njezinog neutraliziranja i čišćenja od goriva i ulja.
Članak
27.
Dijelovi
motora koji rade na etilizirani benzin smiju se prati tek pošto se obavi
neutralizacija taloga tetraetila u kerozinu ili drugim tekućinama.
Pri
upotrebi lužne otopine koncentracija te otopine treba da iznosi od 2 do 5%.
Pranje
dijelova vozila etiliziranim benzinom zabranjeno je.
Članak
28.
Ako
se za pranje dijelova vozila koriste otopine benzina ili petroleja, mjesta
određena za pranje moraju imati stalnu ventilaciju, a pri upotrebi trikloretilena
- i posebnu komoru sa ventilacijom.
Na
mjestima na kojima se pranje dijelova vozila obavlja sa zapaljivim
tekućinama, zabranjeno je pušenje i prilaženje otvorenim plamenom. Na tim
mjestima moraju se provesti i sve mjere protupožarne zaštite.
6.
RAD NA AKUMULATORSKOJ BATERIJI
Članak
29.
Ako
se akumulatorske baterije prevoze kolicima, prethodno se moraju osigurati od
pomicanja odnosno od prolijevanja kiseline.
Pri
ručnom prijenosu akumulatorskih baterija moraju se poduzimati mjere opreza
protiv prolijevanja elektrolita (otopina sumporne kiseline ili lužine) na
odijelo i obuću radnika.
Pri
skidanju, prijenosu, punjenju, popravku i drugom sličnom radu sa
akumulatorskim baterijama moraju se poduzimati odgovarajuće mjere protiv
prolijevanja elektrolita po tijelu, obući i odijelu radnika.
Ako
se elektrolit prolije na tijelo radnika, mjesto opekotine treba odmah obrisati
suhom krpom i neutralizirati desetpostotnom otopinom sode u vodi, ako je
elektrolit kiselina, odnosno petpostotnom otopinom borne kiseline ako je
elektrolit lužina, a zatim ozlijeđeno mjesto isprati mlazom vode.
Članak
30.
Prilikom
pripremanja otopine sumporne kiseline, kiselina se mora u tankom mlazu sipati u
destiliranu vodu. Pretakanje mora se obavljati napravama za pretakanje (sisaljka,
ljuljačka za balone, pumpa, sifon i sl.).
Ako
je zatvarač posude u kojoj se nalazi kiselina ili lužina obložen
parafinom, parafin treba otopiti oblaganjem grla posude krpom umočenom u
vrelu vodu.
Članak
31.
Ručno
drobljenje i usitnjavanje jetkog kalijevog hidroksida mora se obavljati na
način kojim se sprečava rasprskavanje njegovih čestica.
Otapanje
kalijevog hidroksida treba obavljati u čistoj posudi od čelika,
stakla ili plastične mase, nalijevanjem destilirane vode. Kalijev
hidroksid mora se čeličnim ili staklenim štapićima miješati do
njegovog potpunog otapanja.
Članak
32.
Radnici
koji pripremaju elektrolit moraju biti opremljeni odgovarajućim osobnim
zaštitnim sredstvima.
Radnici
moraju biti posebno osposobljeni za pripremanje elektrolita i za pružanje prve
pomoći kod opekotina zadobivenih od kiselina ili lužina.
Članak
33.
Posude
sa elektrolitom moraju se pažljivo prenositi nosiljkama ili prevoziti kolicima,
uz pomoć dvaju radnika. Za vrijeme prijenosa odnosno prijevoza, posude
moraju biti dobro zatvorene.
Članak
34.
Punjenje
i formiranje olovnih i alkaličnih akumulatorskih baterija mora se
obavljati u posebno opremljenim prostorijama.
U
prostorijama iz stavka 1. ovog članka ne smiju se ostavljati posude sa
sumpornom kiselinom ili kalijevim hidroksidom.
Članak
35.
Akumulatorske
baterije postavljene za punjenje i formiranje moraju biti s napojnom mrežom
čvrsto spojene pomoću stezaljki za olovne polove akumulatora sa
kiselinom ili posebnim naglavcima kod akumulatora sa lužinom, radi sprečavanja
iskrenja.
Spajanje
akumulatorskih baterija žicama nije dopušteno.
Članak
36.
U
prostoriju za punjenje i formiranje akumulatorskih baterija ne smije se ulaziti
sa otvorenom vatrom niti se u njoj smije pušiti i paliti šibica.
Generatori,
elektromotori, električni uređaji i instalacija za osvjetljenje u
prostoriji iz stavka 1. ovog članka, moraju biti zaštićeni od
iskrenja.
U
prostoriji za punjenje i formiranje akumulatorskih baterija i u prostoriji za
čuvanje kiselina i lužina moraju biti umivaonici i posude sa 10% otopine
sode ili 5% otopine borne kiseline zavisno od vrste elektrolita u
akumulatorskim baterijama.
Članak
37.
U
prostoriju za punjenje i formiranje akumulatorskih baterija smiju ulaziti samo
osobe koje rade na tim poslovima.
7.
STAVLJANJE I SKIDANJE GUMA
Članak
38.
Stavljanje
i skidanje guma smije se obavljati na suhom i čistom mjestu.
Prije
skidanja guma s naplatka, zrak iz unutrašnje gume mora se potpuno ispustiti.
Skidanje guma mora se obavljati odgovarajućim alatom.
Članak
39.
Gume
ne smiju se postavljati na zahrđao, ulubljen, napukao ili hrapav naplatak.
Elastični
prsten vanjske gume mora sigurno nalijegati u žlijeb naplatka po cijelom svom
opsegu.
Članak
40.
Ubacivanje
elastičnog prstena vanjske gume u žlijeb naplatka pri punjenju vanjske
gume zrakom smije se obavljati samo za vrijeme prekida pritjecanja zraka u
gumu, dok je pritisak malen.
Punjenje
gume na skinutom kotaču smije se obavljati samo uz upotrebu zaštitne
ograde ili rešetke.
8.
SREDSTVA ZA ODRŽAVANJE VOZILA
Članak
41.
Alat,
naprave, strojevi i uređaji i ostali predmeti koje radnici upotrebljavaju
na radu pri održavanju vozila moraju biti ispravni, propisno zaštićeni i
stalno održavani u ispravnom stanju.
III.
MJERE I NORMATIVI ZAŠTITE PRI PRIJEVOZU VOZILOM
Članak
42.
Svako
vozilo mora biti opskrbljeno ispravnim standardnim ručnim alatom,
neophodnim priborom, rezervnim dijelovima, priručnom apotekom i aparatom
za gašenje požara.
Članak
43.
Prije
polaska na put mora se provjeriti tehnička ispravnost vozila, kao i
opremljenost vozila sredstvima iz članka 42. ovog pravilnika.
Članak
44.
Za
vrijeme rada motora buka u vozilu namijenjenom za smještaj putnika i posade ne
smije premašivati 80 decibela. Koncentracija ugljikovog monoksida može se
kretati najviše do 58 mg/m3 pri temperaturi do 20 °C, a
koncentracija akroleina - najviše do 0,002 mg/l pri temperaturi od 18 do 20 °C.
Ispitivanje
buke, temperature i zagađenosti zraka u vozilu obavlja se pri radu motora,
i to po potrebi, a najmanje dva puta godišnje.
Članak
45.
Ako
se vozilom prevoze opasne tvari (tekuća goriva, jetke i otrovne tvari i
sl.), vozaču, pratiocu vozača i radnicima zaposlenim na utovaru i
istovaru tereta organizacija je dužna dati potrebne upute i osigurati
odgovarajuće mjere predviđene propisima o zaštiti na radu pri
prijevozu opasnih tvari.
Članak
46.
Organizacija
je dužna prije polaska vozila na duži put upoznati vozača s osnovnim
karakteristikama puta koje su od važnosti za sigurnost prometa.
Članak
47.
Ako
organizacija utvrdi da se vozač nalazi u pripitom stanju ili u stanju
uzbuđenosti odnosno premorenosti, dužna je da mu spriječi polazak na
put.
Članak
48.
Prijevoz
ljudi u košari teretnog vozila s automatskim istovarivanjem tereta zabranjen
je. Pratioci vozača takvog vozila mogu se voziti samo u kabini.
Članak
49.
Prikačivanje
prikolice za motorno vozilo treba da obavljaju, u pravilu, vozač i njegov
pomoćnik. Prikačivanje mora se obavljati vožnjom unatrag, i to
najmanjom mogućom brzinom.
Izuzetno,
vozač može i sam prikolicu prikačiti za motorno vozilo. U tom
slučaju on mora prikolicu postaviti na mjesto gdje joj se može lako
prići vozilom, ispod zadnjih kotača prikolice staviti podmetače
i provjeriti stanje pribora za tegljenje.
Članak
50.
Prikačivanje
odnosno otkačivanje prikolice može se obavljati samo na ravnom i tvrdom
terenu koji nije klizav.
Prednja
strana i bočne strane platforme prikolice moraju pri spajanju biti
uklopljene.
Članak
51.
Prije
nego što prikači poluprikolicu za motorno vozilo vozač mora
provjeriti da li je sedlasti uređaj za spajanje ispravan a poluprikolica
zakočena ručnom kočnicom. Prednji dio poluprikolice mora biti
postavljen na takvoj visini da pri prikačivanju prednji rub lisnatog
oslonca rude nalegne na žlijeb ili sedlo za spajanje.
Uzdužna
os tegljača i poluprikolice mora biti u pravoj liniji. Pomicanje osi ne
smije premašivati 10°.
Članak
52.
Za
vrijeme utovara i istovara tereta sa vozila vozač mora biti prisutan i
prethodno provjeriti da li su poduzete sve mjere sigurnosti.
Pri
utovaru tereta u vozilo zabranjeno je na strane tovarnog prostora vješati
lance, užad i drugu opremu za dizanje tereta.
Članak
53.
Ako
se vozilom prevoze valjkasti tereti, vozač mora u toku vožnje povremeno
provjeravati stanje tereta na vozilu, kao i stanje uređaja za prikačivanje.
Članak
54.
Zabranjeno
je bez sigurnih podmetača postavljati vozilo na kosinu s nagibom
većim od 5°.
Ako
se sa vozila s automatskim istovarivanjem tereta obavlja utovar ili istovar
tereta iznad jaruge, na obali ili na strminama, vozilo se mora prethodno
poduprijeti jakim polugama.
Izuzetno,
istovar tereta može se obavljati bez nagiba. U takvom slučaju vozilo mora
biti najmanje 1 m udaljeno od ruba jaruge, obale ili strmine.
Članak
55.
Vrata
na kabini i na karoseriji vozila moraju se lako i sigurno zatvarati i biti
izvedena tako da se ne otvaraju u toku vožnje.
IV.
MJERE ZAŠTITE NA RADU S ETILIZIRANIM BENZINOM, BENZOLOM I ANTIFRIZOM
1.
RAD S ETILIZIRANIM BENZINOM
Članak
56.
Pri
radu s etiliziranim benzinom (popravci uređaja, prijevoz i ostali radovi)
moraju se poduzimati mjere zaštite radi sprečavanja udisanja pare
etiliziranog benzina kao i njegovog prosipanja na tijelo radnika.
Članak
57.
Pri
čišćenju cisterni ili rezervoara od etiliziranog benzina kao i pri
popravcima takvih cisterni i rezervoara moraju se koristiti osobna zaštitna
sredstva, i to: specijalna odjeća, cijevna maska, pojas za spašavanje s
konopcima. Za vrijeme rada u cisterni ili rezervoaru radnik koji obavlja
čišćenje mora biti pod stalnim nadzorom osobe izvan cisterne ili
rezervoara.
Članak
58.
Opskrba
vozila etiliziranim benzinom može se obavljati samo pomoću benzinskih
pumpi sa crijevima opskrbljenim posebnim pištoljima.
Zabranjena
je opskrba vozila etiliziranim benzinom pomoću vjedra i lijevka, kao i
prijenos etiliziranog benzina u otvorenoj ambalaži.
Propuhavanje
ustima uređaja za napajanje vozila etiliziranim benzinom zabranjeno je.
Radnik
zatrovan etiliziranim benzinom mora biti odmah upućen u najbližu
zdravstvenu ustanovu (ambulantu, bolnicu).
Članak
59.
Mjesta
na kojima je proliven etilizirani benzin moraju se posuti otopinom dikloramina
(1,5% u benzinu) ili kašom od gašenog klornog vapna (jedan dio klornog vapna na
tri do pet dijelova vode).
Članak
60.
Ispuštanje
otpadnih voda s etiliziranim benzinom u kanalizaciju zabranjeno je.
Otpadne
vode s etiliziranim benzinom mogu se ispuštati u industrijsku kanalizaciju tek
poslije neutraliziranja klornim vapnom u neutralizacionoj jami.
Članak
61.
Sredstva
za brisanje mrlja od etiliziranog benzina (piljevina, krpe i sl.) moraju se
poslije upotrebe držati u metalnim posudama sa čvrstim poklopcima.
Spaljivanje
zaprljanih sredstava iz stavka 1. ovog članka obavlja se na određenom
mjestu uz poduzimanje mjera zaštite protiv udisanja benzinske pare i
protupožarnih mjera.
Članak
62.
Radnici
koji rade s etiliziranim benzinom moraju koristiti zaštitnu odjeću.
Zaštitna
odjeća posuta etiliziranim benzinom mora se odmah zamijeniti čistom
zaštitnom odjećom.
Zaštitna
odjeća zagađena etiliziranim benzinom mora se čuvati i prati odvojeno
od druge odjeće. Popravci na toj odjeći smiju se obavljati tek
poslije pranja.
Zabranjeno
je s odjećom zagađenom etiliziranim benzinom ulaziti u blagovaonice,
kuhinje i radne i stambene prostorije.
Članak
63.
Osobna
zaštitna sredstva (gumene čizme, rukavice, pregače i sl.)
neutraliziraju se od etiliziranog benzina kašom od klornog vapna (jedan dio
vapna na dva do tri dijela vode), i to trljanjem ili kvašenjem u zasićenoj
vapnenoj vodi i obilnim pranjem u čistoj vodi. Rukavice treba prije
skidanja istrljati kerozinom, oprati vodom i sapunom.
Članak
64.
U
zatvorenu prostoriju sa isparenjima etiliziranog benzina iznad maksimalno
dopuštene koncentracije dopušteno je ulaženje radnika samo uz upotrebu
odgovarajućih zaštitnih sredstava za zaštitu dišnih organa (cijevna maska,
maska sa filtrom i sl.).
U
prostorijama u kojima se radi s etiliziranim benzinom moraju se postaviti
umivaonici s toplom vodom i posude sa kerozinom. Radnici moraju imati na
raspolaganju sapun, čiste krpe za brisanje ruku i ručnik, kao i 2%
otopinu sode bikarbone za piće i ispiranje usta.
Članak
65.
Unošenje
hrane u prostorije iz članka 64. ovog pravilnika zabranjeno je.
Članak
66.
Organizacija
je dužna radnike koje rade s etiliziranim benzinom prethodno upoznati s
opasnostima i mjerama zaštite pri takvom radu.
Članak
67.
Radnici
koji rade s etiliziranim benzinom moraju se podvrgavati periodičnim
specijalističkim pregledima.
Organizacija
je dužna radnicima koji rade s etiliziranim benzinom osigurati
specijalističke liječničke preglede najmanje jedanput godišnje.
Članak
68.
Posuda
koja se upotrebljava za čuvanje etiliziranog benzina mora imati natpis
ispisan krupnim slovima: "Etilizirani benzin - otrov", sa znakom
određenim za otrovne tvari.
Članak
69.
Na
svim radnim mjestima na kojima se rukuje s etiliziranim benzinom moraju biti
istaknute upute o mjerama zaštite na radu.
2.
RAD SA BENZOLOM
Članak
70.
Pretakanje
i slični postupci sa benzolom smiju se obavljati samo s odgovarajućim
priborom (šmrkovi, sifoni, crijeva i sl.). Pri tome mora se paziti da se benzol
ne prosipa na pod, po ambalaži i na odjeću radnika.
Zabranjeno
je usisavanje benzola ustima kad se za pretakanje koristi sifon.
Radnik
zatvoren benzolom mora biti odmah upućen u najbližu zdravstvenu ustanovu
(ambulantu, bolnicu).
Članak
71.
Benzol
se ne smije upotrebljavati za pranje dijelova motora, otapanje boja,
čišćenje zaštitne odjeće, pranje rublja i slično.
Članak
72.
Radnici
koji rade s benzolom moraju koristiti zaštitnu odjeću.
Zaštitna
odjeća posuta benzolom mora se odmah zamijeniti čistom zaštitnom
odjećom.
Članak
73.
U
zatvorenu prostoriju sa isparenjima benzola iznad maksimalno dopuštene
koncentracije dopušteno je ulaženje radnika samo uz upotrebu odgovarajućih
zaštitnih sredstava za zaštitu dišnih organa (cijevna maska, maska sa filtrom i
sl.).
Članak
74.
Organizacija
je dužna radnike koji rade sa benzolom prethodno upoznati s opasnostima i
mjerama zaštite pri takvom radu.
Članak
75.
Radnici
koji rade s benzolom moraju se pri prijemu na rad podvrgnuti
specijalističkom liječničkom pregledu.
Organizacija
je dužna radnicima koji rade sa benzolom osigurati specijalističke
liječničke preglede najmanje jedanput godišnje.
3.
RAD SA ANTIFRIZOM
Članak
76.
Antifriz
(sredstvo protiv smrzavanja) smije se držati i prenositi u hermetički
zatvorenim čvrstim posudama (od metala ili drugog otpornog materijala) sa
sigurnim poklopcem na zavoj.
Članak
77.
Na
posudi u kojoj se čuva i prenosi antifriz, mora postojati natpis ispisan
krupnim slovima: "Antifriz - otrov", sa znakom određenim za
otrovne tvari.
Članak
78.
Pretakanje
antifriza mora se obavljati specijalnim šmrkovima.
Zabranjeno
je usisivanje antifriza ustima kad se za pretakanje koristi sifon.
Članak
79.
Posude
sa antifrizom moraju se čuvati u suhoj nezagrijanoj prostoriji s
odgovarajućom ventilacijom.
Članak
80.
Po
završenom radu s antifrizom radnici moraju dobro oprati ruke vodom i sapunom.
Radnik
zatrovan antifrizom mora biti odmah upućen u najbližu zdravstvenu ustanovu
(ambulantu ili bolnicu).
Članak
81.
Vozači,
pratioci i druge osobe u organizaciji ne smiju upotrebljavati antifriz, ako
prethodno nisu upoznati s opasnostima i mjerama zaštite pri radu s antifrizom.
V.
OSOBNA ZAŠTITNA SREDSTVA
Članak
82.
Organizacija
je dužna radnicima koji rade na popravcima vozila i prijevozu vozilom staviti
na raspolaganje odgovarajuća osobna zaštitna sredstva prema posebnim
propisima o zaštiti na radu.
VI.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
83.
Organizacije
su dužne sve zaštitne mjere koje primjenjuju u radu na održavanju vozila i
prijevozu vozilima koje nisu u skladu s odredbama ovog pravilnika uskladiti s
njegovim odredbama u roku od dvije godine od dana njegovog stupanja na snagu.
Članak
84.
Ako
ovim pravilnikom nisu predviđene neke od mjera i normativa zaštite na radu
pri održavanju vozila i prijevozu vozilom, u pogledu tih mjera i normativa
primjenjivat će se odredbe Općeg pravilnika o higijenskim i
tehničkim zaštitnim mjerama pri radu (SL br. 16/47, 36/50), Pravilnika o
zaštitnim mjerama protiv opasnosti od električne struje u radnim
prostorijama i radilištima (SL br. 107/47), kao i odredbe drugih propisa o
zaštiti na radu.
Članak
85.
Ovaj
pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u SL.